fbpx
Menu Sluiten

Keto dieet op de lange termijn

Is een keto dieet op de lange termijn gezond?

Dit is één van de meest gestelde vragen. Veel mensen zien het ketogeen dieet als een manier om snel gewicht te verliezen. Er worden zelfs vergelijkingen gedaan met het crash-dieet. Een dieet om snel gewicht te verliezen en daarna op het oude pad weer verder te wandelen, met alle gevolgen van dien. Een van de veel voorkomende misvattingen over keto is dat het op lange termijn niet gezond zou zijn. Vaak worden deze misvattingen gebaseerd op onvolledig onderzoek of op het verkeerd toepassen van het voedingspatroon.

Speciaal hiervoor hebben we verschillende onderzoeken bekeken. We hebben gekeken of het keto dieet op de lange termijn gezond is. Op basis van deze onderzoeken komen wij tot hele andere (mooie) conclusies. We vertellen je graag onze visie, op basis van feiten.

Gewichtsmanagement

Het woord dieet gebruiken we liever niet. Een dieet wordt al snel geassocieerd met enkel en alleen het gewichtsverlies. Wij gebruiken liever het woord (ketogeen) voedingspatroon. Een voedingspatroon waar je jezelf focust op gezonde en de juiste hoeveelheden voedingsstoffen. Een gezond patroon met als bijkomend effect gewichtsverlies. Zo is een voedingspatroon ook op de lange termijn gezond en goed vol te houden. Dit is het moment dat keto om de hoek komt kijken. Een ketogeen voedingspatroon helpt je met gewichtsverlies ook op de langere termijn. Klinkt geweldig toch?

ketose-afvallen

Het hongerhormoon

Ghreline, in de volksmond ook wel het hongerhormoon genoemd is een hormoon dat vooral afgescheiden wordt door de maagwand. Ghreline heeft een eetlust opwekkend effect, het verteld je dus dat je (meer) moet eten. De naam Ghreline komt van growth hormone-releasing peptide. Ghreline is het enige bekende hormoon dat voedselinname stimuleert. Onderzoek toont aan dat wanneer je een koolhydraatarm dieet volgt, het hormoon ghrelin afneemt.(*)

Koolhydraatarm en gewichtsverlies

Er zijn enkele veronderstellingen waarom koolhydraatarme voedingspatronen zo goed werken bij gewichtsverlies.

De eerste is waarschijnlijk wel bekend. Vetten en eiwitten zorgen voor een verzadigend gevoel en verminderen bloedsuikerschommelingen. Doordat er minder bloedsuikerschommelingen zijn zal je minder het gevoel dat je moet gaan eten. Dit is natuurlijk precies waar je naar op zoek bent want een verminderde drang tot eten creëert eenvoudiger een calorietekort en dit draagt bij aan het verlies van lichaamsgewicht.[*]

Ook zien we dat dat een koolhydraatarm dieet je metabolisme (spijsvertering) kan verhogen. Simpel gezegd verbrand je dus sneller en eenvoudiger meer calorieën tot soms wel 300 calorieën per dag. [*]. Weer een feit waarom een keto dieet op de lange termijn gezond is. 

Keto en spiermassa

Spiermassa en spierkracht zijn belangrijk voor onze algehele gezondheid. Spiermassa speelt een belangrijke rol in onze levensduur maar ook in het voorkomen van chronische aandoeningen. Het is dus belangrijk om regelmatig te bewegen, spiermassa te onderhouden en de spieren te voorzien van de juiste voedingstoffen. Met de juiste voedingsstoffen gaan keto en spiermassa prima samen.  [*]

Vetvrije spiermassa is een ware opslag van aminozuren. Deze aminozuren kan je lichaam gebruiken in tijden dat voeding even niet toereikend is. Aminozuren spelen een belangrijke rol in het onderhoud van vitale organen, zoals het hart, lever en hersenen[*].

Spieropbouw tijdens keto

Vaak wordt gedacht dat keto en spieropbouw of keto en spierbehoud niet samen gaan. Toch is dat niet helemaal waar. Onderzoeken laten zien dat een koolhydraatarm dieet bijdraagt aan het behoud van spiermassa. Vaak wordt er gedacht dat wanneer de glycogeenvoorraden in het lichaam laag zijn, spiermassa zal worden afgebroken en zal worden ingezet om aan de energiebehoefte te kunnen voldoen. Onderzoek laat zien dat dit niet het geval is. Bij afwezigheid van glucose kunnen ketonen worden ingezet als vervanging van glucose. Hierdoor blijft de vetvrije spiermassa bestaan en onderhouden. Belangrijk is dan wel dat het voedingspatroon voldoende proteïne bevat om de spieren extra te ondersteunen [*].

Het gewichtsverlies tijdens een keto of koolhydraatvoedingspatroon is in de meeste gevallen dan ook toe te schrijven aan het verlies van lichaamsvet en niet op voorhand door de afbraak van spierweefsel. Een keto of koolhydraatarm voedingspatroon past dus prima in een training waar behoud van spiermassa belangrijk is. Keto en krachttraining gaan dus heel goed samen. [*]

Bloedsuiker ondersteuning door keto

Wanneer je de inname van koolhydraten verminderd heeft dit direct invloed op de bloedsuiker. Dit is natuurlijk een geweldig voordeel maar toch zou dit niet de enige reden moeten zijn om minder koolhydraten te eten. Minder koolhydraten eten levert namelijk veel meer gezondheidsvoordelen op dan alleen een stabielere bloedsuiker.

Minder koolhydraten eten, overgewicht voorkomen en/of verminderen is een belangrijke strategie die veel artsen toe passen om diabetes type 2 te voorkomen of te doen keren.

exogene-ketonen

Het metabool syndroom

Vaak hebben mensen al geruime tijd voordat ze diabetes krijgen, last van het metabool syndroom. We spreken van een metabool syndroom wanneer iemand een (te) grote buikomtrek heeft plus bijvoorbeeld een hoge bloeddruk of een verhoogde waarde bloedvetten. Vaak gaat dit gepaard met overgewicht. Maar is het terugdringen van overgewicht dan de enige remedie om dit metabool syndroom te keren of kan het minderen van koolhydraten daar al aan bijdragen? 

Uit een onderzoek van de Ohio State University bleek dat koolhydraatarm eten, zelfs zonder gewichtsverlies dit metabool syndroom kan keren. Dit komt onder andere doordat koolhydraatarm eten een positief effect heeft op gezondheidsmarkers als triglyceriden, cholesterol en de bloedsuikerspiegel[*].

In een andere studie werd een groep patiënten met type 2 diabetes op een ketogeen dieet gezet. Hierdoor kon men beoordelen wat keto voor uitwerking had op de bloedsuikerregulatie.

De uitkomst was verbluffend. Na 16 weken keto verminderde bij 80% van de deelnemers hun medicatiedosis of stopte zelfs geheel met medicatie[*].

Keto sportprestaties

Wat doet keto met sportprestaties? Vaak wordt gedacht dat koolhydraten de meest duurzame energie betreft. Dat is tevens een van de redenen waarom veel duursporters vaak om 06.00 uur opstaan om een bordje pasta te eten. Stapelen met die koolhydraten toch?

Toch is niet in alle gevallen koolhydraten stapelen de beste optie voor duursporters. Het is een feit dat glucose een tijdelijke brandstofbron is die veel minder duurzaam en gelijkmatig ingezet kan worden dan ketonen. Een keto voedingspatroon kan sportieve inspanningen ondersteunen. Onderzoek toont zelfs een verbetering van de prestaties aan.

Bij duursporters verbetert keto adaptatie niet alleen de lichaamssamenstelling, maar verhoogt het ook de vet-oxidatie. Dit betekent dat wanneer sporters trainen, hun lichaam de vetvoorraden efficiënter aan zal spreken en ketonen zal produceren. Deze ketonen zijn een zeer efficiënte brandstof voor de spieren (*)

Een studie liet zelfs zien dat ultra duur sporters, die volledig waren aangepast aan een keto voedingspatroon geweldige presteerde. Opvallend was  dat deze sporters twee maal zoveel vet verbrande dan sporters met een koolhydraat rijk voedingspatroon. (*)

mct

Meer vetverlies door keto

In ons blog keto en spieropbouw hebben we er al eens over geschreven. Keto en droge spieropbouw gaan geweldig samen. Verhalen dat keto zorgt voor spierafbraak wanneer het lichaam geen glucose binnen krijgt zijn al tijden achterhaalt.  Onderzoek heeft aangetoond dat een fat adapted lichaam beschermd is tegen katabole afbraak. In feite verliezen keto fitness sporters meer vet dan sporters met een hoog koolhydraten voedingspatroon. Keto sporters  behouden zo hun magere spiermassa[*].

Keto voor gezonde hersenen

We hebben het al gehad over de vele lichamelijke voordelen van een keto voedingspatroon. Maar een keto levert nog veel meer voordelen.(*) Ketonen zijn een echte superbrandstof voor onze hersenen. Onderzoek laat zien dat ketonen fungeren als beschermende stoffen bij neurologische aandoeningen door niet alleen de ontsteking te verminderen, maar ook de functie van uw mitochondriën te verbeteren.(*)

Is keto gezond?

Mensen die onbekend zijn met een keto voedingspatroon zullen al snel het idee hebben dat keto eten simpel en eenzijdig is. Neem eens een kijkje in de beste keukens, die keukens waar ze gewend zijn met echte natuurlijke ingrediënten te werken. Juist uit die keukens komen de mooiste, gezonde gerechten met de lekkerste natuurlijke smaken.

Toch beweren veel mensen dat keto of koolhydraatarm eten kan leiden tot vitamine- en mineralentekorten als gevolg van een lage inname van groenten en fruit. Zoals bij ieder uitgebalanceerd voedingspatroon bevat ook een keto voedingspatroon veel groenten. Denk hierbij aan broccoli, paprika’s, sla, radijs, en ga zo maar door. In ons blog over groeten en fruit kun je precies lezen hoeveel vitaminen en mineralen al deze soorten bevatten.

Veel westerse koolhydraat rijke diëten bevatten veel bewerkte voedingsmiddelen en geraffineerde koolhydraten en missen juist die essentiële voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft. Pas je keto op de juiste wijze toe dan is het een gezond en uitgebalanceerd voedingspatroon. 

Conclusie

De vraag was, is het keto dieet op de lange termijn gezond?

Volmondig zeggen wij ja, keto is ook op de lange termijn gezond. Het is natuurlijk wel belangrijk dat er ook echt gezond gegeten wordt. Dat wil zeggen niet alleen maar dirty keto gerechten, maar gerechten met de juiste gezonde voedingstoffen.  Keto levert op de korte termijn veel energie en verbeterde cognitieve functies. Maar zeker op de lange termijn levert keto vele gezondheidsvoordelen.

Denk hierbij aan de gezondheid van het hart en vaten, het verbeteren van de impact van glucose, de verminderde kans op overgewicht en ondersteunt jouw focus en sportprestaties. Al met al genoeg redenen op keto of koolhydraatarm te eten, ook voor langere tijd.

Heb je nog meer vragen? 

Tag @keton1world en Hashtag #Keton1world op instagram

Mis nooit meer een blog

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwtjes en aanbiedingen

Elektrolyten Poeder

Beoordeling
5/5
 Natuurlijke vitamines, mineralen en elektrolyten in één mix voor een perfecte elektrolytenbalans

Keto Collageen 

Beoordeling
4.5/5
Collageen heeft vele gezondheidsvoordelen voor het haar, huid en gewrichten. Perfect Keto!

MCT Olie Poeder

Beoordeling
4.6/5
MCT vetten stimuleren de natuurlijke  aanmaak van ketonen. Gezonde vetten in poedervorm
Gratis Verzending

Bij bestellingen vanaf €35 in Nederland en €55 naar België