Ketose symptomen

Zodra je start met een keto voedingspatroon zal je al snel merken dat er een grote biologische aanpassing plaats vindt in jouw lichaam. Misschien is jouw lichaam het hier in het begin helemaal niet mee eens en protesteert het even. Hierdoor kan je last krijgen van ketose symptomen. Deze ketose symptomen kunnen bestaan uit bijvoorbeeld hoofdpijn, spierpijn een slechte nachtrust of een lusteloos gevoel. 

Toch zijn deze keto symptomen niets om van te schrikken. Eigenlijk is het een goed teken want het geeft aan de je in ketose bent. Het is wel belangrijk dat je, zeker in de beginfase van keto, goed voor jouw lichaam zorgt. Eet voldoende vetten en zorg dat de elektrolyten goed in balans blijven. Hiermee kun je de keto symptomen verminderen en zelfs voorkomen. 

De keto griep

De naam die meestal wordt gegeven aan deze keto symptomen is de keto griep. De keto “griep” is niet de meest prettige tijd van het keto dieet. Net wanneer je de grote stap hebt genomen om het helemaal anders te gaan doen krijg je te maken met bijvoorbeeld een slechte adem, wat hoofdpijn en vermoeidheid.

Deze symptomen zijn vrij normaal. Nadat jouw lichaam zijn leven lang koolhydraten heeft gebruikt voor energie, wordt het nu ineens gedwongen zich aan te passen aan een nieuw voedingspatroon. Deze omschakeling vindt niet van de een op de andere dag plaats. Over het algemeen duurt het 5 tot 30 dagen voordat jouw lichaam volledige in ketose is. Hierna zal je dan ook de gezondheidsvoordelen van keto gaan ervaren. 

Wil je meer lezen over de keto griep en hoe je dit kunt voorkomen? Lees dan ons blog over de keto griep

De meest gemaakte keto fouten

De meest voorkomende keto symptomen

  • Verminderde eetlust

ijdens het ketogeen dieet ervaren mensen een verminderde eetlust. Er lopen veel onderzoeken naar wat daar nu precies de oorzaak van is maar precies weten we dit nog niet. We denken dat dit komt door de verhoogde eiwit- en groente inname maar ook veranderingen in de hormoonhuishouding. Verder hebben vetten het voordeel dat ze snel een verzadigd gevoel geven, minder eten is dus het gevolg.

  • Focus en energie

Dufheid (hersenmist), vermoeidheid, een misselijk gevoel dit zijn allemaal symptomen die zich voor kunnen doen bij de start van een koolhydraatarm of keto dieet.  Na verloop van tijd zullen deze ketose symptomen afnemen en en ervaart men al snel een betere focus en een hoger energie level. Dit komt omdat jouw lichaam zich moet aanpassen aan het verbranden van meer vet als brandstof.

 Wanneer jouw lichaam in ketose komt, zal een groot deel van de hersenen ketonen gaan gebruiken in plaats van glucose. Het kan een paar dagen of soms zelfs weken duren voordat dit optimaal werkt. 

  • Vermoeidheid

In het begin kan een keto dieet zwaar zijn om vol te houden. Keto vermoeidheid  komt in het begin vaak voor. Deze zorgen er dan ook voor dat veel mensen vroegtijdig stoppen met het dieet, eigenlijk al voordat ze in volledige ketose terechtkomen.

Dit zou jammer zijn want zo ervaar  je nooit de voordelen die het keto dieet op de langere termijn met zich mee brengt.

Probeer bij een ketogeen dieet altijd een lange termijn focus te nemen. Hierdoor kun je echt de voordelen gaan ervaren. Geloof ons, aan die keto vermoeidheid komt snel een einde.

  • Tijdelijke prestatie vermindering

Het verminderen van koolhydraten kan in het begin leiden tot algemene vermoeidheid. Deze zullen dus een eerste afname van trainingsprestaties tot gevolg hebben. Deze vermindering wordt voornamelijk veroorzaakt door de afname van de glycogeenvoorraden in de spieren. Glycogeen vormt de meest efficiënte brandstofbron voor alle vormen van intensieve training. Gelukkig is dit maar van korte duur. 

Na enkele weken zullen de prestaties weer gaan verbeteren. Bij duursporters en ultra-duursporten kan een ketogeen dieet zelfs voordelen opleveren.

Er zijn nog meer voordelen te benoemen. Een van de voornaamste voordelen is het verhoogd vermogen om meer vet te verbranden tijdens het sporten. Een studie heeft aangetoond dat sporters die overstapten naar een ketogeen dieet, een tot wel 230% hogere vet verbranding beleefde tijdens het trainen, in vergelijking met sporters die een voedingspatroon hanteerde op basis van koolhydraten (*)

  • Slapeloosheid/slechte nachtrust

Veel mensen geven aan dat ze in het begin minder vast slapen betreft. Dit word ervaren wanneer ze hun koolhydraten voor het eerst drastisch verminderen. Dit verbetert meestal binnen een paar weken. Hierna heeft je lichaam zich ingesteld op jouw nieuwe voedingspatroon waarna de eerste symptomen afnemen en de slaap weer verbetert. Vaak word aangegeven dat de slaap zelfs beter en rustiger is dan voor het keto dieet.

Keto wetenschap

Het in balans houden van de elektrolyten is noodzakelijk voor optimale prestaties. Door het snelle vochtverlies in het begin van het keto voedingspatroon gaan ook belangrijke mineralen verloren. De belangrijkste elektrolyten die altijd goed in balans moeten zijn betreffen natrium, kalium en magnesium, dit zijn de top drie elektrolyten die door zweet en urine verloren raken. Een tekort aan deze mineralen zorgt dan ook vaak voor keto symptomen.

Keton1 Mineral Powder

Mineral Powder

Keto symptomen als hoofdpijn, spierpijn en een slechte nachtrust hebben maar al te vaak te maken met een elektrolyten te kort. Met Keto elektrolyten ondersteun je jouw elektrolytenbalans en verminder of voorkom je zelfs deze vervelende symptomen.

Keto symptomen voorkomen

Keto symptomen kunnen op ieder moment ontstaan maar treden in de meeste gevallen op tijdens de start van een keto voedingspatroon. Deze keto griep symptomen worden vaak veroorzaak door een onbalans in de elektrolyten huishouding. Om keto symptomen dus te voorkomen is het belangrijk om deze elektrolytenhuishouding goed in de gaten te houden. Belangrijke elektrolyten die verloren gaan tijdens de keto start zijn o.a. calcium, natrium, kalium en magnesium. Deze mineralen hebben allemaal hun eigen specifieke eigenschappen en uitwerking op jouw lichaam. Een tekort kan dus vervelende gevolgen hebben. Belangrijk is dus om deze elektrolyten aan te vullen. Dit kan door gevarieerd keto te eten maar soms is dit onvoldoende. Dan is het verstandig om de tekorten aan te vullen met een suikervrije elektrolytenmix. 

Aanvullen met een keto supplement.

Er zijn verschillende elektrolyten supplementen die jouw dagelijkse voedingspatroon kunnen ondersteunen. Wanneer je de keuze maakt om voedingsstoffen aan te vullen middels keto producten lees dan altijd goed de labels. Hiermee verzeker je jezelf van het feit  dat je echt keto vriendelijk producten of bijvoorbeeld elektrolyten gebruikt. Het voordeel van een uitgebalanceerd keto supplement is dat deze speciaal ontwikkeld is voor een keto voedingspatroon. Hierdoor bied het maximale keto ondersteuning.

Populaire Keto producten

Meer leren over keto?

Download het Keto Start eBook

Schrijf je in en ontvang ons Keto Start eBook GRATIS

Heb je nog meer vragen? 

Tag @keton1world en Hashtag #Keton1world op instagram