Menu Sluiten

Ketose symptonen

Zodra je start met een keto voedingspatroon zul je merken dat er een grote biologische aanpassing plaats vindt in jouw lichaam. Misschien is jouw lichaam het hier in het begin helemaal niet mee eens en protesteert het even. 

Soms kan het lastig zijn om erachter te komen of je nu echt in ketose bent. Natuurlijk zijn er verschillende manieren om snel en eenvoudig te testen of jouw lichaam in ketose is. Denk hierbij aan Ketose urine test strips, een adem of bloed test. Heb je geen test middelen dan is het prettig om de symptomen van ketose te herkennen. 

Na verloop van tijd wordt het steeds eenvoudiger om te ontdekken of je wel of niet in ketose bent. Maar zeker in het begin adviseren wij je om gebruik te maken van ketose test strips. Zo weet je zeker dat je alles goed doet en verlies je geen tijd. Hieronder omschrijven we een aantal veelvoorkomende symptomen van ketose.

Keto griep

De keto “griep” is niet de meest prettige tijd van het keto dieet. Net wanneer je de grote stap hebt genomen om het helemaal anders te gaan doen krijg je te kampen met bijvoorbeeld een slechte adem en vermoeidheid.

Wanneer een of meerdere van de hieronder beschreven  symptomen zich voordoen noemen we dat de keto “griep”.

Deze symptomen zijn vrij normaal. Nadat jouw lichaam een leven lang koolhydraten heeft gebruikt voor energie, wordt het nu ineens gedwongen zich aan te passen aan een nieuw voedingspatroon. Deze omschakeling vind niet van de ene op de andere dag plaats. Over het algemeen duurt het 7 tot 30 dagen voordat jouw lichaam volledige in ketose verkeerd.

Keto Symptomen

Tijdens het ketogeen dieet ervaren mensen een verminderde eetlust. Er lopen veel onderzoeken naar wat daar nu precies de oorzaak van is maar precies weten we dit nog niet. We denken dat dit komt door de verhoogde eiwit- en groente inname maar ook veranderingen in de hormoonhuishouding. Verder hebben vetten het voordeel dat ze snel een verzadigd gevoel geven, minder eten is dus het gevolg.

Dufheid, vermoeidheid, een misselijk gevoel dit zijn allemaal symptomen die zich voor kunnen doen bij de start van een koolhydraatarm of keto dieet.  Na verloop van tijd zullen deze ketose symptomen afnemen en en ervaart men al snel een betere focus en een hoger energie level. Dit komt omdat jouw lichaam zich moet aanpassen aan het verbranden van meer vet als brandstof.

 Wanneer jouw lichaam in ketose komt, zal een groot deel van de hersenen ketonen gaan gebruiken in plaats van glucose. Het kan een paar dagen of soms zelfs weken duren voordat dit optimaal werkt. 

MCT vetten en exogene ketonen kunnen uitkomst bieden tijdens de start van het keto dieet. 

In het begin kan een keto dieet zwaar zijn om vol te houden. Keto vermoeidheid  komt in het begin vaak voor. Deze zorgen er dan ook voor dat veel mensen vroegtijdig stoppen met het dieet, eigenlijk al voordat ze in volledige ketose terechtkomen.

Dit zou jammer zijn want zo ervaar  je nooit de voordelen die het keto dieet op de langere termijn met zich mee brengt.

Probeer bij een ketogeen dieet altijd een lange termijn focus te nemen. Hierdoor kun je echt de voordelen gaan ervaren. Geloof ons, aan die keto vermoeidheid komt snel een einde.

 MCT vetten stimuleren de aanmaak van ketonen en leveren dus extra energie

Het verminderen van koolhydraten kan in het begin leiden tot algemene vermoeidheid. Deze zullen dus een eerste afname van trainingsprestaties tot gevolg hebben. Deze vermindering wordt voornamelijk veroorzaakt door de afname van de glycogeenvoorraden in de spieren. Glycogeen vormt de meest efficiënte brandstofbron voor alle vormen van intensieve training. Gelukkig is dit maar van korte duur. 

Na enkele weken zullen de prestaties weer gaan verbeteren. Bij duursporters en ultra-duursporten kan een ketogeen dieet zelfs voordelen opleveren.

Er zijn nog meer voordelen te benoemen. Een van de voornaamste voordelen is het verhoogd vermogen om meer vet te verbranden tijdens het sporten. Een studie heeft aangetoond dat sporters die overstapten naar een ketogeen dieet, een tot wel 230% hogere vet verbranding beleefde tijdens het trainen, in vergelijking met sporters die een voedingspatroon hanteerde op basis van koolhydraten (*)

Veel mensen geven aan dat ze in het begin minder vast slapen betreft. Dit word ervaren wanneer ze hun koolhydraten voor het eerst drastisch verminderen. Dit verbetert meestal binnen een paar weken. Hierna heeft je lichaam zich ingesteld op jouw nieuwe voedingspatroon waarna de eerste symptomen afnemen en de slaap weer verbetert. Vaak word aangegeven dat de slaap zelfs beter en rustiger is dan voor het keto dieet.

Keto wetenschap

Het in balans houden van de juiste elektrolytenniveaus is noodzakelijk voor optimale prestaties. Door het snelle vochtverlies in het begin van het dieet gaan ook belangrijke mineralen verloren. De belangrijkste elektrolyten die altijd goed in balans moeten zijn betreffen natrium, kalium en magnesium, dit zijn de top drie elektrolyten die door zweet en urine verloren raken.

Keto supplementen 

In een wereld waar werk en tijdsdruk leading zijn kan het lastig zijn om snel aan de juiste voedingsstoffen te komen. Keton1 ontwikkeld speciaal hiervoor voedingssupplementen die jouw ketose ondersteunen. Hierdoor ervaar je snel energie en worden keto symptomen verminderd.