Menu Sluiten

Wat is ketose

Ketose is het proces waarin je lichaam vetten verbrand voor energie. Je gebruikt dus geen koolhydraten meer als primaire energiebron.

Je raakt in ketose wanneer je lichaam niet genoeg glycogeen (koolhydraten) voorradig heeft. Hierdoor gaat je lichaam vetten verbranden om aan zijn energie behoefte te kunnen voldoen. Vetten zijn dus niet alleen een geweldige alternatieve energiebron maar zeker ook geweldig als primaire energiebron.

In dit proces maakt je lichaam ketonen aan. Ketonen zijn bijproducten van het lichaam, aangemaakt door de lever. Ketose brengt vele gezondheidsvoordelen met zich mee. Dit heeft onder andere te maken met het eten van gezonde onbewerkte producten maar ook de aangemaakte ketonen leveren jou grote gezondheidsvoordelen. 

Het ketose dieet is zeer populair. ketonen worden zelfs al de super brandstof van het lichaam genoemd.

Hoe raak je in ketose

In ketose raken is vrij simpel. Verminder de inname van koolhydraten en vermijd suikers en je lichaam doet de rest. 

Voor de meeste mensen geldt dat ze in ketose raken als er minder dan 30 gram koolhydraten per dag gegeten wordt. Maar ieder lichaam reageert  anders op de inname van koolhydraten. Hierdoor kan het voorkomen dat jij iets meer of juist iets minder koolhydraten per dag kunt eten. 

Zeker weten dat je voedingspatroon klopt? Test met urine test strips

Sneller in ketose

Je hebt je voedingspatroon volledig aangepast en ook het aantal koolhydraten per dag is goed ingesteld. Je bent er zeker van dat je geen verborgen koolhydraten en suikers gegeten hebt. Normaal gesproken zou je in ketose raken maar toch lukt het niet?

Het kan dan enorm helpen om te gaan sporten. Om in ketose te raken moeten je er voor zorgen dat de glycogeenvoorraden op gaan. Door te gaan sporten dwing je jouw lichaam om extra energie te verbruiken en je glycogeenvoorraden in te zetten. Hierdoor kom je vermoedelijk sneller in ketose. 

Pure MCT vetten zullen de aanmaak van ketonen ook stimuleren en jou een handje helpen om (dieper) in Ketose te raken.

Waarom duurt het dan langer? In eerste aanleg zullen de koolhydraten en suikers verbrand worden. Hierna zal jouw lichaam  vetten gaan verbranden en dus in ketose raken. Luister goed naar je lichaam. Het is zeker tijdens de start van het dieet niet altijd even makkelijk om te gaan sporten. Je lichaam moet even zijn draai gaan vinden in dit nieuwe voedingspatroon. Sport daarom in het begin op een lagere intensiteit en niet te lang. Tijdens het sporten is het goed om de extra verloren Elektrolyten aan te vullen.

Keto wetenschap

Door snel vochtverlies licht een te kort aan elektrolyten op de loer. Hoofdpijn en spierpijn kunnen twee symptomen zijn van een elektrolyten tekort. Vul deze elektrolyten op tijd aan.

Keto voordelen

Wanneer jouw lichaam in ketose is verliest je sneller gewicht. Dit komt omdat je eigen vetreserves worden gebruikt. Je gebruikt dus jouw vetreserves waarvoor de natuur ze heeft bedoeld.

Voor heel veel personen is dit misschien we het belangrijkste voordeel. Maar juist bij een keto voedingspatroon zijn er zoveel meer voordelen op te noemen.  Ervaar deze voordelen en merk dat het eenvoudiger is om keto lang vol te houden.

Zonder schommelingen in je bloedsuikerspiegel heeft jouw lichaam een consistent energieniveau. Zodra het lichaam in ketose verkeerd gebruikt het zijn eigen lichaamsvet als hofleverancier voor energie.

Suikercrashes of drang naar voedsel zijn verleden tijd. Vet is een goede en consistente energiebron en wordt door de hersenen geprefereerd. Dit betekent dat de ups en downs in jouw energie levels en focus verminderen of zelfs verdwijnen.

Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken die hebben aangetoond dat ketonen ontstekingen kunnen verminderen. Het Ketose dieet zou tevens een positief effect kunnen hebben op onder andere Alzheimer en diabetici. Dit heeft onder meer te maken met de aanpak en naleving van een gezond voedingspatroon in combinatie met meer lichaamsbeweging. Door de beperkte glucose-inname kan hersendegeneratie worden beperkt. Meer over deze onderzoeken lees je hier. (*)

Bij insulineresistentie kan een ketogeen dieet met goede begeleiding door een arts een remedie zijn voor het herstellen van de insulinegevoeligheid. Maar ook de metabole functie kan volledig hersteld worden. Een studie toonde de gunstige effecten aan van het ketogeen dieet op de bloedglucosespiegels bij personen met obesitas/diabetes. (*)

Is ketose gevaarlijk?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het belangrijk het verschil te weten tussen ketose en keto-acidose.

Keto-acidose komt voornamelijk voor bij diabetici. Het lichaam heeft insuline nodig om glucose op te nemen uit het bloed. Insuline zorgt ervoor dat glucose door de cellen in vetweefsel en de spiercellen kan worden opgenomen voor de verbranding.

Bij patiënten met diabetes type 1 of 2 is er geen of onvoldoende insuline aanwezig. Het gevolg hiervan is dat ondanks een hoge glucosevoorraad in het bloed, deze glucose niet gebruikt kan worden. Het lichaam zal dan overschakelen op vetverbranding om toch aan zijn energiebehoefte te kunnen voldoen, het lichaam raakt in ketose.

Omdat er altijd wat glucose nodig is voor de vetverbranding is er ook een beetje insuline nodig. Door het insulinetekort worden de ketonen niet verbrand en hopen zich op. Doordat ketonen zuur zijn verzuurt het bloed en ontstaat er een keto-acidose.  Diabetes patiënten dienen dan ook altijd een arts te raadplegen alvorens te starten met een koolhydraat arm of ketogeen dieet.

Fat adapted

Fat adapted ook wel keto adaptie genoemd is een metabool proces. Dit proces zorgt ervoor dat jouw lichaam van een koolhydraatverbranding overstapt naar vet verbranding. Indien er een koolhydraat arm of keto dieet gevolgd wordt is het redelijk eenvoudig om in ketose te raken. Voor keto adaptie is dit wat lastiger.

Keto adaptie bereik je indien je op de juiste en serieuze wijze omgaat met een keto dieet. Keto zal dan ook een leefstijl moeten worden wat men niet moet zien als snelle tijdelijke oplossing om af te vallen. Keto adaptie bereikt men doorgaans na 3 a 4 weken. 

Lees meer over Fat adapted in onze bibliotheek

Als je langere tijd in ketose bent zal je lichaam efficiënter om gaan met jouw ketonen. Hierdoor zullen er weinig tot geen ketonen meer voorkomen in de urine.