Wat is Ketose

Ketose is het proces waarin jouw lichaam vetten verbrand voor energie. Je gebruikt dus geen koolhydraten meer als primaire energiebron. Je raakt in ketose wanneer jouw lichaam niet genoeg glycogeen (koolhydraten) voorradig heeft. Hierdoor gaat het vetten verbranden om aan zijn energie behoefte te kunnen voldoen. Vetten zijn dus niet alleen een geweldige alternatieve maar zeker ook geweldige primaire energiebron.

In dit proces maakt jouw lichaam ketonen aan. Ketonen zijn bijproducten van het lichaam, aangemaakt door de lever. Ketose brengt vele gezondheidsvoordelen met zich mee. Dit heeft onder andere te maken met het eten van gezonde onbewerkte producten maar ook de aangemaakte ketonen leveren jou grote gezondheidsvoordelen. 

Het ketose dieet is zeer populair. ketonen worden zelfs al de nieuwe super brandstof van het lichaam genoemd.

Wanneer kom ik in ketose?

In ketose raken is vrij simpel. Verminder de inname van koolhydraten en vermijd suikers en je lichaam doet de rest. 

Voor de meeste mensen geldt dat ze in ketose raken als er minder dan 30 gram koolhydraten per dag gegeten wordt. Maar ieder lichaam reageert  anders op de inname van koolhydraten. Hierdoor kan het voorkomen dat jij iets meer of juist iets minder koolhydraten per dag kunt eten. 

Zeker weten dat je voedingspatroon klopt? Test met urine test strips

Hoe lang duurt het voor ik in Ketose bent?

Je hebt jouw voedingspatroon volledig aangepast en ook het aantal koolhydraten per dag is goed ingesteld. Je bent er zeker van dat je geen verborgen koolhydraten en suikers gegeten hebt. Normaal gesproken zou je in ketose raken maar toch lukt het niet? Ontdek vandaag nog hoe je sneller in ketose komt!

Het kan dan enorm helpen om te gaan sporten. Om in ketose te raken moeten je er voor zorgen dat de glycogeenvoorraden worden opgebruikt. Door te gaan sporten dwing je jouw lichaam om extra energie te verbruiken en glycogeenvoorraden in te zetten. Hierdoor kom je vermoedelijk sneller in ketose. 

Pure MCT vetten zullen de aanmaak van ketonen ook stimuleren en jou een handje helpen om (dieper) in Ketose te raken.

Waarom het soms een beetje langer duurt voordat je in ketose bent is lastig te zeggen. Het is van veel factoren afhankelijk. Het is belangrijk dat eerst de koolhydraten en suikers verbrand worden. Wanneer deze zijn opgebruikt is een logische vervolgstap dat jouw lichaam vetten zal gaan verbranden. Luister goed naar je lichaam. Het is zeker tijdens de start van keto niet altijd even makkelijk om te gaan sporten. Je lichaam moet even zijn draai gaan vinden en de bijwerkingen kunnen je wat lusteloos maken. Sport daarom in het begin op een lagere intensiteit en niet te lang. Tijdens en voor het sporten is het belangrijk om de verloren Elektrolyten aan te vullen.

Keto wetenschap

Door snel vochtverlies ligt een te kort aan elektrolyten op de loer. Hoofdpijn en spierpijn kunnen twee symptomen zijn van een tekort aan elektrolyten. Vul deze elektrolyten op tijd aan.

Keto voordelen

Is Keto gevaarlijk?

De vraag is keto gevaarlijk krijgen we regelmatig. Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden en te begrijpen is het belangrijk het verschil te kennen tussen ketose en keto-acidose.

Keto-acidose komt voornamelijk voor bij diabetici. Het lichaam heeft insuline nodig om glucose op te nemen uit het bloed. Insuline zorgt ervoor dat glucose door de cellen in vetweefsel en de spiercellen kan worden opgenomen voor de verbranding.

Bij patiënten met diabetes type 1 of 2 is er geen of onvoldoende insuline aanwezig. Het gevolg hiervan is dat ondanks een hoge glucosevoorraad in het bloed, deze glucose niet gebruikt kan worden. Het lichaam zal dan overschakelen op vetverbranding om toch aan zijn energiebehoefte te kunnen voldoen, het lichaam raakt in ketose.

Omdat er altijd wat glucose nodig is voor de vetverbranding is er ook een beetje insuline nodig. Door het insulinetekort worden de ketonen niet verbrand en hopen zich op. Doordat ketonen zuur zijn verzuurt het bloed en ontstaat er een keto-acidose.  Diabetes patiënten dienen dan ook altijd een arts te raadplegen alvorens te starten met een koolhydraat arm of ketogeen dieet.

Wat is Fat adapted?

Fat adapted ook wel keto adaptie genoemd is een metabool proces. Dit proces zorgt ervoor dat jouw lichaam van een koolhydraatverbranding overstapt naar vet verbranding. Indien er een koolhydraat arm of keto dieet gevolgd wordt is het redelijk eenvoudig om in ketose te raken. Voor keto adaptie is dit wat lastiger.

Keto adaptie bereik je indien je op de juiste en serieuze wijze omgaat met een keto dieet. Keto zal dan ook een leefstijl moeten worden wat men niet moet zien als snelle tijdelijke oplossing om af te vallen. Keto adaptie bereikt men doorgaans na 3 a 4 weken. 

Lees meer over Fat adapted in onze bibliotheek

Als je langere tijd in ketose bent zal je lichaam efficiënter om gaan met jouw ketonen. Hierdoor zullen er weinig tot geen ketonen meer voorkomen in de urine. 

Populaire Keto producten

Meer leren over keto?

Heb je nog meer vragen? 

Tag @keton1world en Hashtag #Keton1world op instagram