Menu Sluiten

Wat is een keto dieet?

Een keto dieet, (ketogeen dieet) is een voedingspatroon waarbij je weinig tot geen koolhydraten eet. Je eet wel vetten en proteine. Door een “tekort” aan koolhydraten  zal je lichaam overschakelen op zijn alternatieve energiebron en vetten gaan verbranden. Wanneer je lichaam vetten verbrand voor energie raakt je lichaam in een metabolische stand die we ketose noemen. 

Voor dat je start met het keto dieet is het belangrijk om te weten hoe dit voedingspatroon nu precies werkt. Met de juiste kennis is het mogelijk om gestelde doelen te behalen en te behouden. Wij vertellen je graag hoe het keto dieet werkt en waarom jij juist dit voedingspatroon gaat volhouden. 

Stel jouw lichaam in op het verbranden van vet en ervaar alle voordelen die het keto dieet met zich mee brengt. 

Hoe werkt het keto dieet

Tijdens een traditioneel voedingspatroon wat grotendeels zal bestaan uit koolhydraten zal je lichaam de gegeten koolhydraten omzetten in glucose.

Na het eten van koolhydraten maakt je lichaam insuline aan. Deze insuline is nodig om de glucose uit de bloedbaan naar de cellen te transporteren en hier energie uit te putten.

Het keto dieet werkt anders doordat de macronutriënten van jouw voeding anders zijn samengesteld. Je eet veel gezonde vetten, kleine hoeveelheden eiwit en beperkt de inname van koolhydraten tot het minimale. Hierdoor  wordt jouw lichaam gedwongen vetten te verbranden voor energie. Tijdens deze vetverbranding komen er ketonen vrij. Deze ketonen zijn jouw eigen super benzine. 

Keto wat voel ik?

Tijdens het keto dieet ervaar je een verminderde eetlust. Er lopen veel onderzoeken naar wat daar nu precies de oorzaak van is, maar precies weten we dit nog niet. Gesuggereerd wordt dat deze hongervermindering te wijten kan zijn aan een verhoogde eiwit- en groente inname alsmede aan veranderingen in de hormoonhuishouding van het lichaam. Verder hebben vetten het voordeel dat ze snel een verzadigd gevoel geven, minder eten is dus het gevolg.

Dufheid, vermoeidheid, een misselijk gevoel dit zijn allemaal symptomen die zich voor kunnen doen bij de start van een koolhydraatarm of keto dieet. Dit komt omdat jouw lichaam zich moet aanpassen aan het verbranden van vet als brandstof. Na verloop van tijd zullen deze symptomen afnemen en ervaar je al snel een sterkere focus en een hoger energie level. 

 Wanneer jouw lichaam in ketose komt, zal een groot deel van de hersenen ketonen gaan gebruiken in plaats van glucose. Het kan een paar dagen of soms zelfs weken duren voordat dit optimaal werkt. Volhouden dus!

MCT vetten en exogene ketonen kunnen als extra voedingssupplement uitkomst bieden tijdens de start van het keto dieet. Zij kunnen jouw helpen met de aanmaak van ketonen. Hierdoor ervaar je extra energie  en kunnen de symptomen van bijvoorbeeld de “keto-griep” minder heftig worden ervaren.

In het begin kan een keto dieet zwaar zijn om vol te houden. Keto vermoeidheid en een duf gevoel komen in het begin vaak voor. Deze zorgen er dan ook voor dat veel mensen vroegtijdig stoppen met het dieet, eigenlijk al voordat ze in volledige ketose terechtkomen.

Erg jammer want zo ervaar  je nooit de voordelen die keto op de langere termijn met zich mee brengt.

Probeer altijd een lange termijn focus te nemen. Hierdoor kun je echt de voordelen gaan ervaren. Geloof ons, aan die vermoeidheid komt snel een einde.

Om je ketose te ondersteunen, en om minder last te hebben van onder meer die keto vermoeidheid adviseren wij om wat extra MCT vetten te gebruiken. MCT vetten hebben vele gezondheidsvoordelen en stimuleren de aanmaak van ketonen

Het verminderen van koolhydraten uit het voedingspatroon kan in het begin leiden tot algemene vermoeidheid. Deze zullen dus een eerste afname van trainingsprestaties tot gevolg hebben. Deze vermindering wordt voornamelijk veroorzaakt door de afname van de glycogeenvoorraden in de spieren. Glycogeen vormt de meest efficiënte brandstofbron voor alle vormen van intensieve training. Gelukkig is dit maar van korte duur. 

Na enkele weken zullen de prestaties weer gaan verbeteren. Bij duursporters en ultra-duursporten kan een ketogeen dieet zelfs voordelen opleveren.

Er zijn nog meer voordelen te benoemen. Een van de voornaamste voordelen is het verhoogd vermogen om meer vet te verbranden tijdens het sporten. Een studie heeft aangetoond dat sporters die overstapten naar een ketogeen dieet, tot 230% hogere vet verbranding beleefde tijdens het trainen, in vergelijking met sporters die een voedingspatroon hanteerde op basis van koolhydraten (*)

Ketonen als super benzine

De aanmaak van ketonen leidt tot vele fysiologische voordelen en een efficiënter energie verbruik. Ketonen zijn echt  jouw eigen super benzine. Veel cellen in het lichaam maken namelijk gebruik van deze super brandstof. Cellen die geen gebruik maken van ketonen kunnen bevoorraad worden door glucose. Het mooie is dat je hier geen suikers of koolhydraten voor hoeft te eten. Je lichaam kan deze glucose namelijk zelf aanmaken uit bijvoorbeeld vetten en eiwitten. 

 Wat zijn  ketonen nu eigenlijk? 

Keto wetenschap

Tijdens een studie bleek dat keto sporters ruim 6 kilogram meer gewicht verloren in verhouding tot sporters voorzien van koolhydraten in een zelfde periode

Voedingsmacro’s

Om je lichaam in ketose te brengen en de concentratie ketonen in het lichaam te laten stijgen is een voedingspatroon  met de juiste voedingsmacro’s erg belangrijk. Bij het standaard keto dieet zijn de macros van de voeding als volgt opgebouwd:

  • 70-80% vet
  • 20-25% eiwit
  • 5-10% koolhydraten

Verschillende keto vormen

Het standaards ketogeen dieet betreft de meest gebruikelijke benadering van ketose. Binnen het standaard ketogeen dieet betstaat 70-80% van de voeding uit vetten, 20-25% uit eiwitten en 5-10% uit koolhydraten.      

Het hoog proteine keto dieet is ontwikkeld voor sporters en dan met name personen die zich bezig houden met krachtsport en bodybuilders. Een dieetvorm voor personen op zoek naar vetvrije spiermassa. Deze ketogene dieetvorm bestaat voor 60% uit vetten, 35% uit eiwitten en 5% uit koolhydraten.

Het cyclisch keto dieet heeft grote voorkeur bij personen die liever niet gedurende een langere periode volledig af willen zien van koolhydraten. Hierbij wordt een periode van geen koolhydraten opgevolgd door een periode waar meer koolhydraten gegeten worden. Deze vorm kan grote voordelen opleveren tijdens periode van intensieve trainingen. 

Targeted ketogeen wordt vaak gebruikt door sporters die op zoek zijn naar een prestatie verbetering. Het zou ook zomaar kunnen dat er minder interesse is in vetverlies. Bij deze dieetvorm eet je 20 tot 50 gram netto koolhydraten per dag, meestal 30 min voor het sporten. Hierdoor ervaart men  een tijdelijke energie boost. Doordat na de inname van koolhydraten meteen gesport gaat worden zal de aangevulde glycogeen eerst opgebruikt worden. Gevaar om hierdoor de ketose te doorbreken wordt hierdoor weggenomen.

Keto Electrolyten

Voorkom vervelende keto symptomen. Met Keto Mineral Powder​ blijven jouw electrolyten keurig op pijl.