MCT

VETTEN



MCT vetten

MCT staat voor Medium chain triglyceriden of te wel middellange ketenvetzuren. Maar wat zijn MCT olie vetten nu eigenlijk?

MCT is een type vetzuur dat gemakkelijk door het lichaam voor energie kan worden gebruikt. Deze vetzuren maken het aanmaken van ketonen door het lichaam eenvoudiger maar ook sneller. Hierdoor zal het lichaam dus sneller in ketose raken. Door de ketose is het sneller in staat vetten te verbranden voor energie. Deze vetten worden gewonnen uit Kokosolie. MCT vetten komen voor in verschillende vormen, bijvoorbeeld; MCT olie, MCT poeder maar ook MCT boter. Het grote voordeel van MCT vetten is dat ze neutraal van smaak zijn. Hierdoor ervaar je niet bij alle gerechten de kokossmaak en geur.

MCT poeder en ketose horen eigenlijk altijd in één zin genoemd te worden en zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Indien de juiste MCT vetten gebruikt worden zullen deze de ketose maximaal ondersteunen en dus voor extra energie zorgen en vetverbranding zorgen.


Vetten algemeen


MCT vetten en LCT vetten

Vetten in onze voeding zijn opgebouwd uit glycerol. Aan glycerol zijn drie vetzuren gebonden, ook wel triglyceriden genoemd. Vetzuren kunnen onderverdeeld worden in korte, middellange en lange ketenvetzuren. In de dagelijkse voeding komen lange ketenvetzuren (LCT) het meest voor.

Lange ketenvetzuren (LCT) worden met behulp het enzym lipase en gal na het passeren van de maag in de darm afgebroken tot vetzuren en glycerol. Deze vetzuren en glycerol worden in de dunne darm opgenomen. In tegenstelling tot andere voedingsstoffen worden deze niet direct in het bloed opgenomen. De vetzuren en glycerol zullen eerst moeten worden opgebouwd tot vetmoleculen waarna deze verder getransporteerd worden via de lymfevaten.

MCT vetten worden daar in tegen zeer gemakkelijk opgenomen en verteerd. Dit heeft te maken met het feit dat MCT vetten niet hoeven te worden gesplitst en komen hierdoor vrij snel na opname door de darm in de bloedbaan terecht. Om opgenomen te worden hebben MCT vetten geen gal en enzymen nodig.

Bij verschillende spijsverteringsproblemen levert MCT meteen een groot voordeel op. Bijvoorbeeld bij aandoeningen waarbij een tekort is aan het vetsplitsend enzym lipase of aandoeningen waarbij de vetopname door de darm niet goed verloopt. Doordat de vertering van MCT vetten eenvoudiger gaat, worden de reeds opgeslagen vetten eerder gebruikt door een hoge efficiënte stofwisseling, hierdoor neemt het lichaamsgewicht eenvoudiger en sneller af.

Korte en middellange ketenvetzuren worden al in het bovenste deel van de darm opgenomen waarna ze via de poortader naar de lever worden getransporteerd. De vertering van deze korte en middellange vetzuren is nagenoeg gelijk aan die van koolhydraten. Dit komt mede doordat het zeer kleine moleculen zijn. In eerste aanleg zullen deze worden gebruikt als energie en krijgen hierdoor dus ook nauwelijks de kans om als vet te worden opgeslagen. Dit is een groot verschil met Lange Ketenvetzuren. Lange ketenvetzuren hebben wel 6 tot 8 uur nodig alvorens door het lichaam te kunnen worden gebruikt als energiebron. Sporters hebben hier een duidelijk voordeel bij maar ook mensen die gewicht willen verliezen.


MCT vs Kokosolie

Van Middellangeketen vetten (MCT) is het bekend dat deze de verzadiging verhogen. Dit is precies wat je wenst tijdens een dieet, weg met het hongergevoel. Het is belangrijk om de verschillen tussen de vetzuren te herkennen. Het gebruik van Kokosolie wordt veel gepromoot, op zich ook goed want kokosolie of kokosolie MCT heeft gezondheidsvoordelen. Ter bevordering van gewichtsverlies, en aanmaak van ketonen en daarmee de ondersteuning van ketose zijn de vetuzren C8 en C10 van belang. Deze vetzuren zijn weinig tot niet aanwezig in "normale" kokosolie of vet. MCT C8-C10 olie of poeder is vanwege het proces ook duurder in aanschaf maar heeft dan ook voor ketose de echte meerwaarde. Lees meer over verschillende vetzuren in onze bibliotheek  


Er werd onderzoek gedaan naar het effect van MCT olie in vergelijking met kokosolie en plantaardige olie om de drang naar voedsel inname en verzadiging te vergelijken. De resultaten toonden een significant verschil in energie- en macronutriëntinnames aan tussen de gebruikers van de oliën met de MCT vetten en de gebruikers van de kokos en plantaardige olie.

Resultaten van gebruikers van MCT oliën gaven een veel groter verzadigd gevoel weer. De kokosolie werd ook vermeld als minder smakelijk dan de MCT-olie. De resultaten van deze studie bevestigen de verschillen die bestaan tussen MCT en kokosolie, zodat kokosolie niet kan worden gepromoot als zijnde vergelijkbare effecten met MCT-olie op het gebied van voedselinname en verzadiging. (*)


MCT poeder

Middellange ketenvetzuren komen meestal in de vorm van een vloeibare olie of MCT boter, maar het kan ook worden omgezet in een meer draagbaar en gemakkelijk te mengen MCT poeder. Keton1 MCT poeder is een voedingssupplement voorzien van de MCT vetzuren C8 en C10. Deze Ketenvetzuren worden gewonnen uit kokosolie. Om ervoor te zorgen dat deze MCT vetzuren aan verschillende voedingsproducten kunnen worden toegevoegd hebben we deze omgezet naar een MCT poeder vorm. MCT poeder kopen lijkt eenvoudig. Het is verstandig om altijd eerst naar de verhoudingen van vetzuren te kijken. Een MCT olie of poeder die geschikt is voor ketose is voorzien van een hoog percentage C8 en C10 vetzuren. Dit maakt het product ook duurder dan bijvoorbeeld een kokosolie poeder. De voordelen van echte MCT producten zijn hieronder omschreven.  Tip: lees meer over C8 en C10 vetzuren


MCT vetten



Voordelen van MCT-supplementen


Gewichtsverlies

MCT's worden gemakkelijk door het lichaam opgenomen en verteerd. Tevens hebben MCT’s een thermogeen (energie creërend) effect. Hierdoor wordt het metabolisme extra gestimuleerd. In een onderzoek bij 31 personen naar het effect van de consumptie van MCT-olie als onderdeel van een afslankprogramma, werd geconcludeerd dat er een hoger gewichtsverlies optrad. Dit in vergelijking met de gebruikers van olijfolie.

MCT olie kan dus met succes worden opgenomen in een afslankdieet. Kleine veranderingen in de kwaliteit van vetinname kunnen daarom nuttig zijn om gewichtsverlies te bevorderen. (*)


Energie

Nadat de MCT’s door het lichaam zijn afgebroken tot ketonen kunnen deze vervolgens worden gebruikt als brandstof voor het lichaam.

Spijsvertering

MCT's ondersteunen ons dynamisch ecosysteem in de darmen. Dit dynamisch ecosysteem helpt ons om onverteerd voedsel om te zetten in energie.


MCT gebruikt

MCT’s kunnen voor verschillende doeleinde worden gebruikt en op verschillende manieren worden ingenomen. Hieronder is kort omschreven waarvoor MCT’s gebruikt kunnen worden.


-    Focus

Voor een verhoogde focus gebruik MCT op nuchtere maag

-    Lichamelijke prestaties

Door het gebruik van MCT voor of tijdens trainingen zal de behoefte aan zuurstof verminderen waardoor de energielevels stijgen.

-    Vetverlies

Gebruik MCT’s in de ochtend en/of tussen de maaltijden door. Zo breng je het lichaam eenvoudig en snel in de vetverbrandingsmodus.

-    Ketose

Gebruik MCT na een maaltijd met koolhydraten. Zo is het eenvoudiger om weer snel terug in ketose te raken.


Wil je nog meer lezen over de voordelen van MCT vetten? Lees verder in onze Keto Bibliotheek en ontdek de verschillen tussen MCT vetten