fbpx
Menu Sluiten

Mag ik fruit eten tijdens keto?

Wanneer je flink hebt gelezen over keto of koolhydraatarme voedingspatronen zal het je niet ontgaan zijn dat, zeker binnen keto, niet alle fruitsoorten meer welkom zijn. Fruit zit boordevol suikers (fructose) en hebben een directe invloed op jouw ketose.  

Fructose verhoogt het insulineniveau niet zoveel als andere suikers, maar het kan nog steeds problemen veroorzaken. Fructose is minder vullend dan andere suikers en veroorzaakt meer vetopslag [*]. Gelukkig zijn er ook vruchten die, indien ze met mate gegeten worden, prima binnen een keto of koolhydraatarm voedingspatroon passen. Controleer altijd goed de voedingsmacro’s zodat je zeker weet dat het binnen jouw voedingspatroon past.

Maar ik heb fruit nodig toch?

Het is bekend dat veel fruitsoorten grote hoeveelheden vitamines en mineralen bevatten. Maar kunnen we deze belangrijke vitaminen en mineralen ook halen uit andere voedingstoffen of zijn we echt afhankelijk van fruit?

In een studie die werd gedaan aan de universiteit in New Jersey werden plantaardige voedingstoffen bestudeerd waarna een ranking werd gemaakt van de meest krachtige groenten en fruit op basis van 17 essentiële voedingstoffen als onder andere; kalium, calcium, vitamine B12, vitamine A, vitamine D, vitamine C, eiwitten en andere voedingstoffen [*].

De top 10 (van hoog naar laag) zag er als volgt uit:

  1. Waterkers
  2. Chinese kool
  3.  Snijbiet
  4.  Groene biet
  5.  Spinazie
  6.  Witlof
  7. Bladsla
  8. Peterselie
  9. Bindsla (Romeinse sla)
  10. Boerenkool

Als je het lijstje goed bestudeerd valt het waarschijnlijk meteen op dat er geen fruit aanwezig is in de top 10.  In de studie waar in het totaal 41 verschillende soorten groente en fruit werden bestudeerd bleken slechts 10 stuks fruit voor te komen. De vier meest voedzame vruchten in de studie waren paprika, pompoen, tomaat en citroen. 

Fruit is een goede bron van vitaminen, mineralen en vezels. Fruit heeft ook een hoog koolhydraat gehalte en dit is tijdens een keto of koolhydraatarm voedingspatroon niet altijd wenselijk.Wanneer je jouw dagelijkse hoeveelheid koolhydraten laag wilt houden, maar toch op zoek bent naar essentiële vitaminen en mineralen eet dan meer koolhydraatarme groenten.

 

Welke vruchten kan ik eten tijdens een koolhydraatarm of keto voedingspatroon

Nu is het belangrijk om te weten of je een keto of koolhydraatarm voedingspatroon volgt. Tijdens een keto voedingspatroon is de maximale koolhydraat consumptie gemiddeld 30 gram per dag maar voor een koolhydraatarm voedingspatroon kan dat zomaar 150 gram per dag zijn.

Keto fruitlijst 

Hieronder hebben we enkele van onze favorieten vruchten opgesomd in een keto fruitlijst. Op het eerste oog misschien niet allemaal vruchten die passen binnen het keto voedingspatroon maar als je ze met mate eet kunnen ze prima. Indien met mate gegeten kunnen de gezondheidsvoordelen van sommige vruchten opwegen tegen de nadelen van de minimale hoeveelheid koolhydraten en suikers.

FruitCalorieën VezelsKoolhydraten Suikervet
Citroen362.2g6.5g3.0g0.4g
Limoen322.0g1.9g 
Avocado1886.4g1.5g1.4g18.1g
Olijven1364.2g0.2g0g13.8
Paprika262.0g4.5g3.5g0g
Tomaat191.0g2.9g2.9g0g
Kokosnoot41015g3g0g40g
Frambozen484.2g7.5g5.2g0.5g
Blauwe bessen756.6g14.5g14g0.2g
Pruimen561.7g12g7.6g0.2g
 www.voedingswaardetabel.nl

Past fruit binnen het keto voedingspatroon?

Met mate mag je best fruit eten binnen een keto of koolhydraatarm voedingspatroon. Eet fruit bijvoorbeeld als extra toevoeging aan je gerecht in plaats van het als hoofdgerecht te zien. Zo eet je minder grote hoeveelheden en blijf je prima binnen je voedingsmacro’s. Zeker in het begin van een keto of koolhydraatarm voedingspatroon is het belangrijk om bij te houden wat je eet op een dag. Zo weet je precies welke voedingsstoffen je binnen krijgt. Gebruik ketose urine test strips om te controleren hoe jouw lichaam reageert op bepaalde voedingsmiddelen en download de keto fruitlijst naar je boodschappenlijstje. 

Elektrolyten Poeder

Beoordeling
5/5
 Natuurlijke vitamines, mineralen en elektrolyten in één mix voor een perfecte elektrolytenbalans

Ketose Test Strips

Beoordeling
4.5/5
Controleer snel en eenvoudig of er ketonen aanwezig zijn in jouw lichaam

MCT Olie Poeder

Beoordeling
4.6/5
MCT vetten stimuleren de natuurlijke  aanmaak van ketonen. Gezonde vetten in poedervorm