Menu Sluiten

Fat adapted of keto wat is het verschil

 Kort door de bocht betekend fat adapted  dat je lichaam vetten verbrand voor energie in plaats van koolhydraten. Maar dat is toch Ketose? We gaan uitleggen wat het is, hoe je het kan herkennen en wat het grote verschil is tussen Fat adapted en normale ketose.

Wat is Fat Adapted?

Fat adapted is een lichaam dat is aangepast aan het verbranden van vetten voor energie. 

Als je geen koolhydraten en suikers meer eet zal jouw lichaam op zoek moeten naar een alternatieve energiebron. Je metabolisme zal zich aan gaan passen en vetten gaan verbranden voor energie.

Ieder lichaam heeft een bepaalde vetreserve. Je lichaam kan zijn energie uit die vetreserves halen. Precies waar het voor bedoeld is.

Fat adapted is dus het verbranden van vetten voor energie, je lichaam heeft zich dus aangepast aan vetverbranding. Hierdoor worden ketonen aangemaakt en gebruikt voor energie.

Door deze vetverbranding verander je vet in adenosinetrifosfaat (ATP). 

ATP is de belangrijkste energievoornziener van het menselijk lichaam. Het wordt aangemaakt in de mitochondriën en bij inspanning aangesproken door spieren.

ATP wordt in het lichaam gevormd door verschillende processen. In het geval van vetverbranding (fat adapted) gebeurt dit door het afbreken van vetzuren (bèta-oxidatie).

Fat adapted is een proces wat de mens al duizenden jaren gebruikt. Onze voorouders hadden immers niet altijd eten voorhanden en maakte toen al gebruik van hun eigen vet reserves, logisch ook want daar heeft moeder natuur het immers voor ons bedacht. 

Ondanks dat ze niets of minder te eten hadden waren ze altijd fit en energiek als ze weer op jacht moesten. Alle energie kwam uit eigen vetten. Fat adapted dus!

Betekend dit nu dat ik moet stoppen met eten? Nee hoor maar er moet wel een aanpassing plaatsvinden in het voedingspatroon.

Je zult zeer weinig koolhydraten moeten eten, in ketose raken en wachten op de dag dat ook jouw lichaam zich volledig heeft ingesteld op vetverbranding. Hierdoor haalt jouw lichaam zijn energie uit ketonen.

Het verschil tussen ketose en Fat adapted

In ketose komen hoeft niet zo heel moeilijk te zijn. Een nacht vasten, de volgende ochtend sporten en de gemiddelde persoon zal wel voorzichtig in ketose raken. Door het vasten en sporten zullen de glycogeenvoorraden opraken maar ook je bloedsuiker en insulinespiegel zullen dalen. Je lichaam zal op zoek gaan naar een alternatieve energiebron, vetten gaan verbranden en de lever zal deze vetzuren om zetten naar ketonen [*].

Na het eten van verzadigde vetten, enkelvoudig onverzadigde vetten of meervoudig onverzadigde vetten zal de lever deze vetzuren gaan afbreken. Dit proces produceert de keton lichamen. Deze ketonen worden op hun beurt omgezet tot acetyl-CoA en vervolgens verwerkt tot ATP (cellulaire energie) [*].

Wanneer je dit voor langere tijd volhoudt (tussen de 1-2 maanden) zal de stofwisseling van je lichaam zich volledig aanpassen aan het gebruik van vetten voor energie. Je bent fat adapted.

Na een langere tijd van vetverbranding zal je lichaam steeds beter om leren gaan met vetverbranding. De volgende fase  die aan zal breken is de metabolische flexibiliteit.

Dit is het punt dat het lichaam zeer flexibel om kan gaan met het eten van koolhydraten en vetten. Indien er voor een korte periode koolhydraten gegeten worden zal het lichaam uit ketose raken. Het voordeel van deze flexibiliteit is dat je meteen weer terug ik ketose komt zodra deze koolhydraten op zijn gebruikt. Je pakt dus meteen weer die echte keto voordelen. Zeker voor sporters geeft dit vele voordelen.

Dit aanpassingsproces kan zomaar een maand of langer duren. Daarom is het belangrijk om gedurende ten minste enkele weken vast te houden aan strikte keto regels. Zeker in het begin. Alleen zo ga je het maximale rendement halen uit jouw voedingspatroon en de voordelen van keto ervaren.

mct

Ben ik fat adapted?

In tegenstelling tot de beginfase van ketose is het lastiger om te controleren of je fat adapted bent. Fat adapted verschilt namelijk flink van een normale ketose. In het begin is eenvoudig te controleren of je in ketose bent door gebruik te maken bijvoorbeeld urine test strips. Er zijn immers zoveel ketonen in het lichaam aanwezig dat het teveel aan ketonen via de urine het lichaam verlaat.

Na verloop van tijd zal je lichaam efficiënter omgaan met zijn ketonen en zijn deze niet meer meetbaar in de urine. De ademtest kan nu wonderen verrichten. Het keton aceton zal meetbaar blijven in jouw adem.

Fat adapted voordelen

Minder hongergevoel

Indien je andere diëten hebt gevolgd zul je er regelmatig mee te maken hebben gehad. Die onbedwingbare drang naar eten en zoetigheid.

Bij een ketogeen dieet is dit niet, of in ieder geval veel minder het geval. Vetten zorgen voor een sneller verzadigd gevoel waardoor het hunkeren naar eten sterk vermindert. Deze twee voordelen zijn één van de belangrijkste redenen dat vetrijke diëten zoals keto zo effectief zijn voor gewichtsverlies. Als je lichaam eenmaal is aangepast, verdwijnen al die onbedwingbare trekjes.

In de beginfase van een keto dieet zul je regelmatig zin krijgen in koolhydraten. Dit is op zich ook niet gek want je lichaam is eigenlijk nooit anders gewend geweest. Het is een soort verslaving geworden. Zoals bij elke verslaving moet je even door de zure appel heen bijten…die appel is dan weer een slecht voorbeeld maar je zult best begrijpen wat we bedoelen. Doorzetten dus.

Dit zelfde geldt met die drang naar suikers. Suiker is zeer verslavend en dit zul je gaan merken. Het is niet vreemd dat je een aantal dagen enorme trek gaat hebben in suikers en zoetigheden [*].

Na verloop van tijd zal deze drang verdwijnen en zul je merken dat je jezelf steeds beter gaat voelen indien je deze suikers weg laat uit je dagelijkse voedingspatroon Hier vind je dan ook meteen een van de tekenen dat je lichaam is aangepast aan vet verbranding. De onbedwingbare trek naar koolhydraten en suikers is verdwenen.

Veel meer energie

Tijdens een voedingspatroon wat voornamelijk bestaat uit koolhydraten en suikers merk je vaak veel ups en downs in de energie levels. Dit is misschien wel een van de redenen waarom je voor keto hebt gekozen.

Wanneer je jouw lichaam gaat leren over te schakelen van koolhydraten naar vet verbranding zou je deze zelfde gevoelens kunnen gaan ervaren.

Wanneer je jouw koolhydraatconsumptie verlaagt en je fat adapted raakt gaat dit gevoel volledig verdwijnen. Je lichaam komt immers niet meer zonder brandstof te zitten omdat hij altijd terug kan vallen op zijn vetreserves. Dank u moeder natuur!

Een groot voordeel van Ketonen is dat het dat vervelende hongergevoel kan onderdrukken. Zonder ontbijtje de deur uit of wat later lunchen levert geen enkel probleem op. Diezelfde ketonen leveren dan ook nog eens de energie en focus die je op dat moment nodig hebt. Tijdens intermitterend vasten wordt hier ook gebruik van gemaakt.

Dat zou dus betekenen dat een mens gedurende langere tijd zonder te eten op zijn eigen vetreserves zou kunnen leven?

Ja dit klopt en zou hier zelf redelijk energiek bij kunnen blijven. Natuurlijk, als dit niet nodig is gaat het een stap te ver maar theoretisch zou dit kunnen. Dit is een mooi voorbeeld om te zien hoe krachtig het menselijk lichaam is en hoe goed het zich kan aanpassen aan een vetverbranding.

Je zou dus voorzichtig kunnen stellen dat als je dat vreselijke hongergevoel en al die energiewisselingen kwijt bent je lichaam fat adapted is.

Sneller Lichaamsvet verliezen

Die eerste weken van een keto dieet voelen vaak als geweldig. Ondanks de symptomen die een keto griepje met zich mee kan brengen vliegen de kilo’s er af. Geweldig en vooral heel motiverend. Zoals we al in ons artikel over het keto dieet hebben geschreven is een groot percentage van dit gewichtsverlies te wijten aan het verlies van vocht.

Het is dus belangrijk om een keto dieet niet te zien als een snel crash dieet. Om echt vet te gaan verliezen en belangrijker nog om ervoor te zorgen dat je niet na een paar weken weer terug bent op je start gewicht is het belangrijk om van keto een dagelijks voedingspatroon te maken.

Eenmaal fat adapted zul je merken dat je lichaam zijn vet reserves aan zal gaan spreken. Het is nu wel belangrijk om niet te denken dat je continu maar vetten kunt blijven eten. Om af te vallen is het belangrijk een negatieve calorieën balans te creëren. Je moet dus minder eten dan je lichaam verbruikt.

Eet vooral gezond en voldoende. Eenmaal aangepast aan de vetten is je metabolisme een echte vet verbranding ’s machine. Dit is zeer gunstig voor het verminderen van lichaamsvet. Weg met die overtollige centimeters…..

Merk je dus dat je na een aantal weken gewicht en centimeters aan het verliezen bent, dan is je lichaam vermoedelijk ingesteld op vet verbranding

FOCUS

Ketonen zijn een geweldige energiebron voor je hersenen. Het is aangetoond dat ze de prestaties van geheugen, aandacht en focus verbeteren [*].

Dit alles in tegenstelling tot glucose. Van glucose werd zelfs aangetoond dat het de hersenfuncties juist verslechterd [*].

Voel je dat er na een aantal weken een groot verschil optreed in jouw focus en denk vermogen? De kans is groot dat je fat adapted bent!