Meest gemaakte keto fouten

Inhoud artikel

Wat zijn nu die meest gemaakte keto fouten? Dit vertellen we je graag in dit blog. Maar eerst leggen we ven kort uit wat keto ook alweer was. Het keto-dieet is een voedingspatroon dat de laatste jaren flink in populariteit heeft gewonnen. Een voedingspatroon laag in koolhydraten en hoog in vetten. Wanneer je jarenlang koolhydraatrijk gegeten hebt, is dit best een beetje vreemd. Mede ook doordat ons jaren is verteld dat vetten ongezond, en de boosdoener van vele aandoeningen zijn.

Wanneer een keto-dieet op de juiste wijze wordt toegepast kan het vele gezondheidsvoordelen opleveren. Hierbij kun je denken aan gewichtsverlies, minder risico op hart- en vaatziekten, een goed energieniveau en sterke focus.

Voordat je start met een keto dieet is het belangrijk om jezelf goed voor te bereiden. Lees jezelf goed in en vraag indien nodig hulp aan echte keto professionals. Om de meest gemaakte keto fouten te voorkomen hebben we de belangrijkste voor je opgesomd.  

Je eet te weinig zout

Te weinig zout eten is een van de meest gemaakte keto fouten. Maar teveel zout eten is toch ongezond? Ja en nee. Wanneer je veel koolhydraten eet kan het belangrijk zijn om niet te veel zout te eten. Een teveel aan zout kan dan een hoge bloeddruk veroorzaken. Maar tijdens een keto dieet werkt dit een beetje anders.

Na het eten van koolhydraten zet je spijsvertering deze koolhydraten om in suikers. Deze suikers verhogen jouw bloedsuikerspiegel. Om deze bloedsuikerspiegel weer te laten dalen maakt het lichaam insuline aan. Om deze koolhydraten en suikers verder te verwerken slaat het lichaam natrium op in de nieren.

Wanneer je tijdens een keto of koolhydraatarm voedingspatroon weinig tot geen koolhydraten eet blijft in de meeste gevallen je bloedsuikerspiegel laag en stabiel. Hierdoor maakt jouw lichaam dan ook weinig insuline aan. De nieren zullen de opgeslagen zouten nu juist afstoten in plaats van opslaan. (*) (*) Hierdoor is het veel minder waarschijnlijk dat deze de bloeddruk zal beïnvloeden.

Zeker tijdens de start van een keto voedingspatroon is het belangrijk om voldoende zouten binnen te krijgen. Omdat je tijdens de start van keto de glycogeenvoorraden in jouw lichaam opmaakt (glycogeen is gebonden aan water),  gaat er ook veel vocht verloren. Waarschijnlijk heb je wel gemerkt dat je tijdens de keto start regelmatig een bezoekje aan het toilet brengt. Tijdens dit vochtverlies gaan er ook belangrijke elektrolyten verloren. Hierdoor kan er een disbalans ontstaan in de elektrolytenhuishouding.

Een probleem met de elektrolytenhuishouding is één van de oorzaken van de keto griep. Het is dus belangrijk om voldoende elektrolyten tot je te nemen. Dit kan heel eenvoudig in de vorm van een keto elektrolytensupplement. Wanneer je op zoek gaat naar een elektrolytensupplement is het belangrijk dat deze suikervrij zijn. Hierdoor loopt je ketose geen gevaar.

Mineral Powder
  • Calcium
  • Magnesium
  • Kalium
  • Keltisch zeezout 

Koolhydraten tellen

Om in ketose te raken is het belangrijk om de hoeveelheid dagelijkse koolhydraten tot een minimum te beperken. De meeste mensen raken in ketose bij het eten van maximaal 30 gram koolhydraten per dag. Jouw lichaam wordt dan een echte vetverbrandingsmachine. Tijdens de keto start kan het lastig zijn om niet teveel koolhydraten te eten. Je bent immers gewend aan het eten van koolhydraten en deze koolhydraten zitten ook nog eens overal in verstopt. Check in de winkel de labels van de voedingsmiddelen zodat je niet verrast wordt door verborgen koolhydraten. Het eten van verborgen koolhydraten is één van de meest gemaakte keto fouten. 

Maak bijvoorbeeld gebruik van een voedingsapp. Hiermee reken je eenvoudig uit hoeveel calorieën, vetten, eiwitten en koolhydraten je per dag moet eten voor het beste resultaat. Door het gebruik van een app weet je zeker dat je voedingspatroon klopt maar ook op welke momenten bijsturen belangrijk is. Na verloop van tijd weet je precies wat je eet en is een app waarschijnlijk niet meer nodig. 

De keto griep

De keto griep wordt vaak vergeten. De keto griep is de eerste drempel die je moet nemen tijdens de start van keto.  Belangrijk dus om hierover na te denken alvorens te starten met een keto dieet. Wanneer je namelijk goed bent voorbereid op deze keto griep wordt je niet verrast en kun je vervelende keto griep symptomen verminderen en zelfs voorkomen. De keto griep dient zich meestal aan in de eerste 7 dagen van de keto start.

De meest voorkomende keto griep symptomen zijn;

  • Vermoeidheid
  • Minder energie
  • Verminderde focus
  • Hoofdpijn
  • Pijnlijke spieren

Maak je geen zorgen om deze symptomen. Neem vooral je rust op die momenten dat je lichaam daar om vraagt. Eén van de belangrijkste oorzaken van de keto griep is een disbalans in de elektrolyten huishouding. Wanneer je goed bent voorbereid heb je deze elektrolyten natuurlijk al in huis en kun je deze meteen aanvullen. Maar drink tijdens de start ook voldoende water en gebruik indien nodig wat MCT vetten om extra snelle vetten binnen te krijgen. Hierdoor maakt jouw lichaam extra ketonen aan die jou van een extra energie boost kunnen voorzien.   

Bewerkt voedsel

Keto is meer dan alleen het skippen van de koolhydraten in jouw voeding. Keto staat ook voor het eten van onbewerkte natuurlijke voeding. Wanneer je koolhydraten weglaat uit jouw voedingspatroon en daarbij ook nog eens gezonde vetten, eiwitten en onbewerkt voedsel eet, zal je de voordelen van keto extra ervaren.  

Er komen steeds meer koolhydraatarme producten op de markt. Veel van deze producten passen prima binnen een keto voedingspatroon. Maar wanneer je kiest voor deze producten lees dan altijd even goed het label. Het klopt dat er weinig koolhydraten aanwezig zijn, maar vaak zijn deze producten voorzien van kunstmatige zoet- en smaakstoffen en ingrediënten met weinig tot geen voedingswaarde. Maak hierin de juiste keuzes.

Natuurlijk is het geen enkel probleem om zo af en toe eens iets te eten wat eigenlijk niet helemaal binnen het keto dieet past. Maar eet dit altijd met mate en niet te vaak. Voel wat het met jouw lichaam doet, controleer desgewenst de ketonen in jouw bloed of urine. Zo weet je meteen wat de uitwerking is van je tussendoortje op jouw ketose.

Je drinkt te weinig

Hierboven hebben we het al kort omschreven. Tijdens de start van een keto dieet verlies je veel vocht. Dit is tevens één van de belangrijkste oorzaken van het snelle gewichtsverlies in de eerste keto weken. Misschien is deze informatie iets minder goed voor je motivatie, zeker wanneer gewichtsverlies je belangrijkste doel is. Maar weet dat de vetverbrandingsfase zich hierna aandient en daarmee ook alle voordelen voor gewichtsverlies. Juist aan dit eerste gewichtsverlies kun je zien dat je veel vocht verliest. Aanvullen met water en elektrolyten is dus belangrijk om vervelende keto griep symptomen te voorkomen.

Drink voldoende water en probeer juist de koffie even te laten staan. Ondanks dat koffie bestaat uit water onttrekt het extra vocht uit je lichaam. Beperk je dus tot bijvoorbeeld 2 kopjes koffie per dag en gebruik een waterfles (liter) die je minimaal 2x per dag leeg moet drinken.

Te weinig groenten

Te weinig groenten eten is ook één van de meest gemaakte keto fouten. Vaak denk men dat keto enkel het eten is van vlees en vetten. Niets is minder waar want juist tijdens een keto voedingspatroon eet je zeer veel groente. Dit is een van de redenen dat je ook heerlijke gerechten kunt bereiden. Heerlijk puur natuur, vol van (echte) geur en smaak. Onze ervaring is dat na een periode van keto, je steeds meer gaat genieten van echte producten en kunstmatige geur en smaakstoffen gaan verdwijnen uit je keukenkastje.  

Keto Groenten

Belangrijk is om uit te vinden welke groenten weinig koolhydraten bevatten en dus passen binnen een keto voedingspatroon. Hieronder vindt je een lijstje waar je snel uit mag kiezen. Maar geloof ons er zijn er nog veel meer.

  • Avocado
  • Broccoli
  • Bloemkool
  • Olijven
  • Venkel
  • Paprika’s
  • Boerenkool

Lees ook eens ons blog over de keto groenten met de meeste vitaminen.

Samenvatting

Het starten met een keto of koolhydraatarm voedingspatroon kan best een beetje lastig zijn. Vaak komt dit doordat je het gewoon niet gewent bent. Lees jezelf goed in, bereid je voor en maak een goede start. Hierna zal je merken dat je de gezondheidsvoordelen nooit meer wilt missen. Wil je nog meer leren over keto? Download dan ons gratis keto e-book en leer alles over keto.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwtjes en aanbiedingen

Interessante producten voor jou: