Menu Sluiten

Hoeveel Koolhydraten eten tijdens het keto dieet

Als je op onze pagina beland bent is de kans heel groot dat eerder je “keto interesse” is gewekt. Wij snappen dat meteen, wij kennen immers de voordelen van ketose als geen ander. Een keto dieet is een goed te volgen voedingspatroon maar vergt wel wat discipline. Zeker in de begin fase, zeg maar de start van iets nieuws, zijn het die vervelende symptomen die het soms best zwaar maken.

Wat maakt het nu dat keto in het begin uitdagend is? Als je overweegt het te gaan proberen moet je er rekening mee houden dat je alle voeding, tot in de puntjes moet berekenen. De aangegeven macronutriënten dienen volledig opgevolgd te worden. Hierdoor helpt keto je enorm om van de overtollige kilo’s af te komen.

Het is een voedingspatroon bedoeld om het lichaam blijvend te laten veranderen en minder glucose afhankelijk te maken. We leren ons lichaam vet in te zetten voor energie! Het is zeer belangrijk, zeker in het begin, om de hoeveelheden koolhydraten binnen de aangegeven hoeveelheden te houden. Doe je dat namelijk niet dan raakt jouw lichaam niet in ketose waardoor het gehele voedingsplan te niet wordt gedaan. 

Hoeveel koolhydraten per dag?

Op onze pagina “Het keto dieet hebben we de werking van het keto dieet uitgelegd. Ook hebben we hier de macronutriënten aangegeven. Met macronutriënten bedoelen we de hoeveelheid koolhydraten, proteïne en vetten.

Hoeveel keto Koolhydraten

Voor een persoon die gemiddeld actief is en daarmee bedoelen we geen dagelijkse sporter maar eerder een maandelijkse, werkt het standaard keto dieet gewoon goed en profiteert je van de voordelen van ketose. 

Je ervaart moeiteloos vetverlies, hogere energie levels en een scherpere mentale focus. Natuurlijk reageert ieder lichaam anders op verschillende hoeveelheden koolhydraten maar de basis van de macronutriënten dient goed in de gaten te worden gehouden.

Helaas kunnen we niet exact zeggen hoeveel koolhydraten ieder lichaam nodig heeft. Ieder lichaam is anders maar ook de activiteiten niveaus per persoon verschillen enorm.

 Hoeveel gram koolhydraten je per dag kunt eten mis afhankelijk van onder andere jouw lichaamsbouw en lichamelijke activiteiten. Het is zaak dat je gaat berekenen wat jouw totale dagelijkse hoeveelheid calorie-inname is. Er zijn verschillende calculators hiervoor te vinden op het internet. Op basis van deze uitslag is het eenvoudig om de macronutriënten per dag in te stellen. Er zijn vele handige apps waar je eenvoudig in bij kunt houden wat je per dag eet. Een van onze favorieten apps is My fitnesspal.

Ketose en sport

Is sporten je lust en je leven? Dan zul je misschien merken dat het standaard keto voedingspatroon waarschijnlijk niet afdoende is om je doelen te behalen.

Mogelijk is dan het Targeted ketogeen voedingspatroon een betere optie.

Targeted ketogeen gebruiken we bijvoorbeeld tijdens trainingsmomenten. Om goed en hard te kunnen trainen kan een koolhydraat “boost” helpen de prestaties te verbeteren.

Het gouden woord

Nauwkeurig is het gouden woord. Als je de hoeveelheid calorieën per dag hebt berekend en macronutriënten zijn perfect ingesteld is het tijd om van start te gaan.

Wijk niet af van deze gegevens, zeker niet in het begin. Zorg ervoor dat je lichaam in staat van ketose terecht komt en dat de stofwisseling zich aanpast aan het verbranden van vetten voor energie. Doe je dit niet, dan profiteer je nooit volledig van de voordelen.

Keto  voordelen moet je ervaren, ze zijn geweldig!

Bijstellen

Wanneer jouw lichaam zich heeft aangepast aan je nieuwe voedingspatroon is het bijna voor de hand liggend dat je lichaamsgewicht zal gaan afnemen.  Het is dan belangrijk om na een tijdje de calorieënbalans opnieuw op te maken en de macronutriënten opnieuw in te stellen.

Controleer altijd je ketose

Om er zeker van te zijn dat je voedingspatroon klopt en je geen kostbare tijd verliest is het aan te raden je ketonen te testen. Dit kan in het begin heel simpel met een urine test strip