Keto griep

Inhoud artikel

Keto en de keto griep

Wanneer je koolhydraten verruilt voor vetten voor energie, zal jouw lichaam deze vetten gaan gebruiken als brandstof. Wanneer jouw stofwisseling volledig is ingericht op deze vetverbranding en daarbij ketonen aanmaakt noemen we dit ketose. Deze verandering vindt niet plaats van de een op de andere dag en heeft als voorwaarde dat er een minimale hoeveelheid koolhydraten gegeten wordt.

Jouw lichaam heeft ongeveer een week nodig om te wennen aan zo’n grote metabole verandering. Begin je met een keto voedingspatroon dan kun je symptomen van de keto griep ervaren. Dit zijn lichte griepachtige verschijnselen die voorkomen wanneer jouw lichaam leert om over te schakelen van het verbranden van suikers naar het verbranden van vet.

Is deze keto griep een reden om niet te starten met keto? Nee hoor, in de meeste gevallen vallen de symptomen reuze mee. Met de juiste tips kun je ze ook nog eens verlichten en soms zelfs verhelpen. Wij gaan je helpen.  

Wat is de keto griep?

De keto griep is een verzameling van griepachtige verschijnselen die je kan ervaren wanneer je (her)start met een ketogeen voedingspatroon. Deze keto dieet verschijnselen dienen zich in meestal aan in de eerste twee weken van een keto voedingspatroon. In deze eerste weken heeft jouw metabolisme tijd nodig om zich aan te passen aan het gebruik van vetten in plaats van koolhydraten. Deze griep achtige verschijnselen noemen we de keto griep. 

Even een stapje terug. Hoe werkte keto ook alweer.

Wanneer je koolhydraten eet zal jouw lichaam koolhydraten gebruiken als zijn belangrijkste energiebron. Tijdens een keto voedingspatroon wordt de koolhydraatinname drastisch verlaagt. Zodra alle glycogeenvoorraden in jouw lichaam zijn opgebruikt schakelt het lichaam over op de verbranding van vetten. Hierdoor maakt het lichaam ketonen aan. Deze ketonen worden de nieuwe brandstofbron van jouw lichaam.

Deze keto omschakeling is de “boosdoener” van de keto griep. Jouw lichaam is immers gewend aan de verbranding van koolhydraten en doet nu zijn uiterste best om deze te vinden. Het heeft nog niet geleerd hoe het vetten kan gebruiken als meest efficiënte brandstof. Hierdoor geeft jouw lichaam griepachtige symptomen weer. Die Keto griep gaat voorbij zodra je lichaam zich heeft aangepast aan de verbranding van vetten voor energie

Keto griep Symptomen.

Keto griep symptomen zijn er in verschillende vormen. Maar hoe voelt keto griep nu eigenlijk. De meest voorkomende keto griep symptomen zijn:

  • Geprikkeld zijn
  • Hersenmist (o.a. verwarring, vergeetachtigheid en concentratieproblemen)
  • Vermoeidheid / lage energielevels
  • Misselijkheid
  • (nachtelijk) zweten
  • Diarree of constipatie
  • Spierkrampen
  • Slaap problemen

Vandaag nog starten met Keto?

Download het GRATIS Keto Start eBook.

Hoe lang duurt de Keto Griep?

Hoe lang een keto griep duurt is lastig te voorspellen. De keto griep symptomen treden meestal op in de eerste twee dagen van de start van het keto voedingspatroon. Hoe lang de keto griep duurt is voor iedereen verschillend. Sommige personen ervaren een week keto griep klachten, de ander heeft minimale of zelfs geen klachten.  

Het is belangrijk om te weten dat deze keto klachten niet langer dan een paar dagen tot een week zouden moeten duren. Zodra jouw lichaam is aangepast aan de vetverbranding moeten de klachten verdwijnen.

Ik heb vaker keto griep klachten.

Maar wat nu als je met enige regelmaat last hebt van deze keto griep klachten? Wanneer je vaker last krijgt van deze symptomen is het verstandig jouw voedingspatroon eens goed onder de loep te nemen. Het zou best wel eens kunnen zijn dat je in en uit de ketose raakt door het gebruik van (verborgen) koolhydraten. Om deze reden is het belangrijk om tijdens de eerste maanden van keto regelmatig jouw ketose te controleren. Hierdoor weet je zeker dat jouw voedingspatroon klopt en je in ketose bent en blijft. Regelmatig uit ketose kan weer vervelende keto symptomen geven. Dit is vervelend en een slechte motivatie om keto vol te kunnen houden.

Jouw ketose zou je kunnen controleren met bijvoorbeeld urine test strips of een bloed ketonen meter.

Het is belangrijk om te weten dat de keto griep niet gevaarlijk is. Wel kan het soms en zeker in het begin wat onbehagelijk aanvoelen. Hou vol!  Eet gezond en ervaar snel de voordelen in de vorm van energie, een sterke focus en gewichtsbeheersing.

Keto elektrolyten

Mineral Powder

De keto griep is vaak de oorzaak van hoofdpijn, spierpijn en een slechte nachtrust? Met Keto elektrolyten ondersteun je jouw elektrolytenbalans.

Oorzaken van de Keto griep.

Er zijn vele oorzaken voor de keto griep op te noemen. Hieronder vindt je de belangrijkste oorzaken voor deze vervelende keto symptomen.
 
  • Aanpassing voedingspatroon

Eerder vertelde we al dat de keto dieet griep voortkomt uit een verandering van jouw metabolisme. Jouw lichaam schakelt immers over van een koolhydraat verbranding naar vet verbranding. Voor sommige mensen levert dit weinig tot geen problemen op. Deze mensen hebben een betere metabolische flexibiliteit. 

Simpel gezegd; hun lichaam kan sneller en eenvoudiger schakelen tussen een koolhydraat en vet verbranding [*]. Hierdoor ervaren zij dus ook minder of minder lang keto symptomen. De belangrijkste oorzaak van de keto griep is dan ook de aanpassing aan het keto voedingspatroon.  

  • Onbalans in de elektrolytenhuishouding.

Wanneer je gaat starten met keto zal jouw lichaam eerst zijn glycogeenvoorraden opmaken. Hierna kan het starten met de verbranding van vetten. Aan iedere gram glycogeen is ongeveer drie gram water verbonden. Door het opmaken van deze glycogeenvoorraden verlies je ook veel vocht. Dit is een van de redenen dat je tijdens de start van keto regelmatig naar het toilet moet. Wanneer je al dit vocht verliest en dit niet op tijd aanvult ligt niet alleen uitdroging op de loer, maar verlies je ook belangrijke elektrolyten.

Wanneer deze elektrolyten niet tijdig worden aangevuld ontstaat er een onbalans in de elektrolyten huishouding. Deze twee belangrijke factoren zijn vaak de oorzaak van de vermoeidheid, hoofdpijn en spierkrampen. Drie vervelende keto griep ervaringen die eenvoudig kunnen worden voorkomen.

  • Eet je voldoende?

Een veel voorkomende fout tijdens de start van keto is te weinig eten. Het is even wennen dat er ineens zoveel vetten gegeten kunnen worden. In tegenstelling tot het eten van koolhydraten, verzadigen vetten ook nog eens veel sneller. Door te weinig te eten maak je misschien wel onbewust gebruik van een crash dieet. Je eet veel te weinig calorieën. Een crash dieet kan leiden tot lage energielevels en concentratieproblemen. Wanneer keto op de juiste wijze wordt toegepast is het een gezond en uitgebalanceerd voedingspatroon.

Eet gezond natuurlijk voedsel. Maak heerlijke maaltijden met gezonde vetten uit bijvoorbeeld vet vlees, vette vis, boter, avocado’s, en vul deze gerechten aan met een goede portie verse groenten. Zorg goed voor jouw lichaam.

De Keto griep voorkomen.

Hieronder geven we je enkele tips die jou kunnen helpen de keto griep te verminderen of zelfs te voorkomen. Vergeet niet dat jouw lichaam even tijd nodig heeft om te schakelen tussen koolhydraten en vetten. Dus geef jezelf even de tijd om hier aan te wennen. Ervaar daarna alle voordelen die keto met zich meebrengt.

  •  Drink voldoende water

Zoals  eerder aangegeven verlies je tijdens de (her)start van keto veel vocht, soms wel enkele liters. Drink voldoende water. Vul bijvoorbeeld een waterfles of handige shakebeker met water. Zo weet je precies hoeveel liter water je per dag drinkt. Hierdoor verminder of voorkom je symptomen als bijvoorbeeld keto hoofdpijn, keto vermoeidheid en keto misselijkheid.

  • Let op jouw elektrolytenbalans

Het vocht in jouw lichaam is voorzien van onder andere natrium, magnesium, kalium en calcium. Tijdens het dagelijkse vochtverlies zullen ook deze met de urine het lichaam verlaten. Hierdoor bestaat de kans op een onbalans in jouw elektrolyten huishouding.  

 

Keto elektrolyten

  • Keto en Natrium

Keto en natrium zijn nauw met elkaar verbonden. Zeker tijdens de start van een keto voedingspatroon is het belangrijk om de hoeveelheid natrium in het lichaam op pijl te houden. Het verhogen van de natrium inname zal helpen om het vochtverlies tegen te gaan. Voeg bijvoorbeeld wat extra zout toe aan je gerechten. Een natrium tekort kan zorgen voor o.a. hoofdpijn, verwardheid en slaperigheid.

  • Keto en magnesium

Ook magnesium is een zeer belangrijk mineraal. Het heeft een belangrijke functie voor o.a. de ontspanning van je spieren, een goede hormoonhuishouding en ter ondersteuning van de energievoorziening. Een tekort aan magnesium uit zich vaak in spierkrampen, vermoeidheid en maagproblemen. Magnesium heeft namelijk ook een maagzuur neutraliserend effect. Je vind magnesium dan ook vaak terug in medicijnen tegen maagklachten.  

Voedselbronnen die rijk zijn aan magnesium zijn avocado’s, spinazie, cashewnoten, macadamianoten en zalm. Maar ook pure chocolade is rijk aan magnesium. Kies je voor een stukje chocolade zorg dan dat deze suikervrij en keto proof is.

  • Keto en kalium

Kalium is tijdens keto een mineraal waar extra op gelet moet worden. Het is nauw betrokken bij een goede werking van o.a. de darmen, het functioneren van de spieren en een gezond hart en vaatstelsel. Maar kalium speelt ook een belangrijke rol bij bijvoorbeeld de energieproductie, een goede controle over de blaas en de lichaamstemperatuur.

Kaliumrijk voedsel is bijvoorbeeld avocado, spruitjes, paddenstoelen en courgette.

  •  Keto en calcium

Calcium is een mineraal waar vaak van gedacht wordt dat deze enkel een botversterkende werken heeft. Maar wist jij dat calcium ook zorg draagt voor o.a. de werking van de spieren, een goede cardiovasculaire gezondheid en bloedstolling? Groene groenten als broccoli, boerenkool en spinazie zijn rijk aan calcium. Maar ook chiazaad, sardientjes en zalm mogen niet vergeten worden.

Wat te doen bij keto griep?

Ervaar je een of meerdere van bovenstaande keto griep symptomen overweeg dan een goed keto elektrolyten supplement. Het voordeel van een elektrolyten supplement is dat je snel de juiste hoeveelheden elektrolyten tot je kan nemen. Kies een uitgebalanceerd, suiker en koolhydraatvrij keto supplement.

Keto elektrolyten

Mineral Powder

De keto griep is vaak de oorzaak van hoofdpijn, spierpijn en een slechte nachtrust? Met Keto elektrolyten ondersteun je jouw elektrolytenbalans.

Keto griep tips

  • Verhoog de vet-inname

Zeker tijdens een keto (her)start is het belangrijk dat je gezond en evenwichtige eet. Jouw lichaam doet zijn uiterste best om over te schakelen naar vetverbranding. Nu jouw lichaam zijn energie niet meer haalt uit koolhydraten en suikers, heeft het vetten en eiwitten nodig als brandstof. Daarom zorg ervoor dat je jouw lichaam deze vetten en eiwitten ook daadwerkelijk geeft. Hierdoor krijg je de juiste hoeveelheden calorieën binnen krijgt. Alleen zo ervaar je een sterke focus en energie en dat is waar we naar op zoek zijn. Dat is keto.

Telkens spreken we over gezonde vetten, maar wat zijn nu precies gezonde natuurlijke vetten?

Enkele goede keto-vetbronnen zijn:

  • Avocado’s
  • Boter of ghee
  • Volle room
  • Kokosnootolie
  • MCT vetten
  • Eieren
  • Vette vis
  • Olijfolie
  • Pecannoten, macadamia’s en walnoten

 

MCT vetten?

Vooral de aanvulling met echte MCT vetten kan helpen de vervelende keto griep symptomen wat te verminderen. Zodra jouw lichaam op vetverbranding is overgeschakeld zullen MCT vetten zorg dragen voor de verhoging van de ketonenlevels. Ketonen leveren jou extra energie. Hierdoor is de overstap van koolhydraten naar vetverbranding wat sneller en eenvoudiger.

Samenvatting.

We hebben je uitgelegd wat de keto griep is en hoe je de symptomen hiervan kan verminderen en zelfs voorkomen. Laat de keto griep jou niet tegenhouden in het starten met een gezond keto voedingspatroon. Luister naar jouw lichaam, neem op tijd de juiste voedingsstoffen, vitaminen en mineralen en beweeg voldoende. Ervaar keto en ervaar de vele gezondheidsvoordelen. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwtjes en aanbiedingen