Keton1 producten

De Voordelen van Keto bij Sport en Fitness

Inhoud artikel

Wij zijn overtuigd van de aanzienlijke lichamelijke voordelen van keto, sport en fitness.  Echter, wanneer een voedingspatroon ook maar een beetje afwijkt van het traditionele koolhydratendieet ontstaat er al snel discussie over de effecten op de lichamelijke gezondheid en sportprestaties. Ook keto komt zo vaak ter sprake. Fitnessliefhebbers uiten snel en vaak zonder enige ervaring en kennis hun bezorgdheid over bijvoorbeeld een laag energieniveau en belemmerde spiergroei bij dit voedingspatroon. Niettemin zijn er voldoende onderzoeken en ervaringen van fitnessdeskundigen die de effecten van een gezond keto voedingspatroon hebben gezien bij fysiek actieve personen.

Gewichtsverlies

Een van de belangrijkste redenen waarom mensen starten met keto is gewichtsverlies. Keto biedt namelijk vele voordelen voor gewichtsverlies en vetverbranding. Tijdens keto bestaat je voedingspatroon voornamelijk uit gezonde vetten, eiwitten en weinig koolhydraten. Wanneer je voeding helemaal klopt komt je lichaam in ketose. In deze staat verbrandt je lichaam vetten voor energie. Tijdens het sporten stimuleer je de vetverbranding nog eens extra en transformeer je je lichaam tot een echte vetverbrandingsmachine. Hierdoor ervaar je focus en energie. Dit is precies wat keto zo krachtig maakt. Onderzoek toont aan dat een keto voedingspatroon de mogelijkheid van het lichaam om vetten te verbranden aanzienlijk verhoogt. Hierdoor is het een ideale keuze voor duursporters en sporters die hard trainen om droge spiermassa op te bouwen. Met keto kun je dus op een effectieve en duurzame manier je sportprestaties verbeteren, je gewichtsdoelen bereiken en spiermassa opbouwen.

Beheersing van de eetlust

Tijdens keto eet je dus meer vetten dan tijdens traditionele voedingspatronen. Hiermee zeggen we niet dat je jezelf ongelimiteerd vol moet stoppen met vet. Dit is één van de grootste misvatting tijdens keto. Nee, je eet zeer gevarieerd en er is ruimte voor gezonde vetten in plaats van koolhydraten. Het voordeel van die gezonde vetten is dat het je eetlust remt. Niet omdat het eten niet lekker is (het is namelijk heerlijk) maar omdat vetten nu eenmaal sneller verzadigen dan koolhydraten. MCT vetten kunnen jouw lichaam hier perfect in ondersteunen.  Bovendien verlaagt het keto voedingspatroon de niveaus van eetlust-opwekkende hormonen zoals insuline en ghreline. Tijdens keto maakt jouw lichaam ketonen aan. Deze ketonen leveren jou mega veel energie en spelen een belangrijke rol bij het verminderen van je hongergevoel.

Spierherstel

Wij zijn dus helemaal fan van keto en sport, we vinden zelfs dat keto en sport niet los van elkaar gezien zouden moeten worden. Gezonde voeding is van belang voor een gezond lichaam maar zonder het opbouwen en onderhouden van spiermassa zal je uiteindelijk toch met stapjes achteruit gaan. Trainen en blijven trainen is dus mega belangrijk. In de meeste gevallen zal een gezond keto voedingspatroon jouw spierherstel niet vertragen of spierpijn verergeren. Belangrijk is wel om te begrijpen dat wanneer je net bent gestart met keto je mogelijk nog niet volledig bent aangepast aan het gebruik van vetten als brandstof. Dit is precies het moment wanneer onervaren trainers en sporters gaan roepen dat keto en sport  een slechte combinatie is. Ze vergeten dat het lichaam een tijdje nodig heeft om zichzelf aan te passen aan zijn nieuwe voedingspatroon. Wanneer je tijdens de start van keto minder energie ervaart, overweeg dan om tijdelijk de intensiteit van je training te verminderen. Gun je lichaam enkele weken de tijd om over te schakelen naar vetverbranding. Lees dan ook eens ons blog over de ketogriep en leer welke symptomen tijdens de keto start normaal zijn. 

Dus wanneer je tijdens keto tijdelijk extra spierpijn ervaart is dat geen reden om toch maar een koolhydraatrijke maaltijd te nemen. Eet op trainingsdagen voldoende eiwitten en gezonde vetten en drink voldoende keto elektrolyten. Wanneer jouw voedingspatroon klopt en je voldoende voedingstoffen binnenkrijgt gaat keto jou helpen bij het herstel van je spieren, het verminderen van ontstekingen en zet het jouw lichaam in een maximale vetverbrandingsmodus.

Keto-Sport pakket
Keto Sport Producten

Een speciaal samengestelde sportbundel met o.a. een keto proteïne shake, elektrolyten en MCT vetten 

Toegenomen uithoudingsvermogen

Wij hebben het zelf al mogen ervaren maar gelukkig komen er ook steeds meer studies en ervaringen van (professionele) sporters naar buiten die laten zien dat een gezond keto voedingspatroon het uithoudingsvermogen kan vergroten. Dit effect kan worden toegeschreven aan de metabole toestand van ketose. Het kan het uithoudingsvermogen vergroten door naast het gebruik van voeding uit jouw sportbidon lichaamsvetten te gaan inzetten als primaire energiebron. 

Gezondheid verbeteren

Regelmatig sporten is mega gezond. De meeste mensen gaan sporten om er beter uit te zien en fysiek fitter te worden. Sporten levert een belangrijke bijdrage aan jouw algehele gezondheid. In de meeste gevallen sporten we voor gewichtsverlies dan voor de algehele gezondheid. Natuurlijk kan het één niet zonder het ander maar je zou het ook om kunnen draaien. Laat het doel van sporten en gezonde voeding jouw algehele gezondheid zijn, en ervaar door een gezond en goed functionerend lichaam (bijna) automatisch gewichtsverlies.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwtjes en aanbiedingen