Menu Sluiten

Snelle keto Snacks

Ondertussen zijn we alweer van zomer naar wintertijd geschakeld en ook buiten beginnen we te merken dat koning winter zijn intrede doet. Een donkere maar vooral ook knusse tijd, waar we het heerlijk vinden om na een uurtje sport gezellig op de bank neer te ploffen.

Maar het is ook een periode waar we regelmatig geconfronteerd worden met zoete snacks, zoete warme drankjes en andere lekkernijen.

Nu is het dus belangrijk dat jouw voedingspatroon klopt, je voldoende calorieën eet en zorgt voor stabiele bloedsuikers. Zo zal het hunkeren naar die ongezonde (zoete)  snacks tot een minimum worden beperkt.

Vind je het lastig om de juiste vetten en voldoende calorieën binnen te krijgen? Download hier onze gratis recepten.

Vaak hoor je dat keto een zeer extreem voedingspatroon is waar binnen het lastig is om gevarieerd te blijven eten. Maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Het is wel belangrijk dat je weet welke gezonde alternatieven er mogelijk zijn.

Wanneer je hier volledig van op de hoogte bent zul je merken dat je misschien wel gezonder en gevarieerder eet dan ooit tevoren.

Hieronder geven we je 15 van onze favoriete keto snacks. Maar let op, omdat het keto snacks zijn wil dat niet zeggen dat je deze keto snacks onbeperkt kunt eten. Zodra je jouw dagelijkse hoeveelheid toegestane calorieën overschrijd, zal dit op de lange termijn voor gewichtstoename zorgen.

Donkere chocolade

Op die lange donkere dagen heb je regelmatig behoefte aan een geestelijke opkikker. Het fijne mondgevoel van chocolade, de vetten en het heerlijke gevoel van de smaak van chocolade zorgen ervoor dat jouw hersenen endorfine aanmaken. 

Endorfine zorgt voor een gelukkig gevoel. Zorg er wel voor dat je chocolade minimaal 80% cacao bevat en gezoet is met een keto vriendelijke zoetstof als bijvoorbeeld Stevia. Endorfine en keto vriendelijk, een echte win-win situatie dus.

Noten en zaden

De meeste noten zijn keto vriendelijk maar vergeet niet dat noten ook hoog in koolhydraten kunnen zijn. Kijk in de winkel dan ook altijd even naar de verhoudingen vetten en koolhydraten. 

Noten en zaden passen prima binnen keto maar gebruik ze met mate.  Kies noten met een hoog vetgehalte, zoals Amandelen, Pecannoten of Macadamia-noten. Zaden met een hoog gehalte aan omega-3 vetzuren zoals lijnzaad en chia zijn perfect.

Beef Jerky

Beef Jerky is een snack die over is komen waaien uit America. Beef Jerky bestaat uit kleine stukje gedroogd, gerookt en gekruid rundvlees. Zoals bij veel producten is het ook nu belangrijk dat je op zoek gaat naar een merk met weinig of liefst geen koolhydraten en zonder toegevoegde ingrediënten

Cheesestrings

Ook de Cheesestrings zijn over komen waaien uit America. Je vind ze vaak in de supermarkt ergens in de buurt van die kleine rode baby kaasjes, die trouwens ook prima binnen keto passen. Het zijn geperste kaasjes waar reepjes af worden getrokken. Koop de meest pure vorm zonder toevoeging van andere vulstoffen.

Varkenszwoerd

Het heeft een beetje het knapperige en hartige van kroepoek. Een heerlijke snack die jou het lekkere chips gevoel geeft maar dan zonder de koolhydraten en suikers. Het is belangrijk dat je even goed kijkt waar het zwoerd in gebakken is en kies voor het soort dat gebakken is in gezonde vetten. 

 

Avocado’s

Daar is hij weer, de avocado. Het is en blijft een perfecte en vooral lekkere keuze. Avocado is gewoon Avocado niet meer en niet minder. Een bom aan gezonde vetzuren die je een verzadigd gevoel geven. Lekker met een beetje zout en peper en wat druppels (of meer) goede kwaliteit olijfolie.

Keto koffie

Keto koffie tussen de snacks? Ja hoor voor veel mensen is koffie een heerlijk tussendoortje. Ook voor ons is dit het geval. Niet alleen in de avond op de bank maar ook heerlijk op kantoor of op de sportschool zowel voor als na de training. Natuurlijk drinken we de koffie zwart, nou ja zwart met MCT vetten dan. Een flinke schep MCT poeder geeft de koffie een ware keto upgrade. Energie is het gevolg! Nieuwsgierig naar de lekkerste keto koffie recepten? Klik hier!

Sardientjes

Deze lieve kleine visjes leveren een koolhydraatvrije gezonde vette keto snack basis. Wel even goed kijken of je de Sardientjes in olie zwemmen in plaats van in water. Heb je wat tijd over bak ze dan eens met wat olijfolie en zeezout.

Keto Pancakes

Ze zijn heerlijk als keto ontbijt, als lunch maar zeker ook als snack. Bak eens een aantal keto pancakes met daar aan toegevoegd een lepel MCT poeder. Leg ze in de koeling en neem ze wanneer die lekkere trek er is. Klop wat slagroom en beleg met blauwe bessen en wat frambozen.

Macadamia-noten

Macadamia noten zitten boordevol goede vetten en essentiële voedingsstoffen. Hierdoor zijn deze het keto nootje bij uitstek. Ze zijn zelfs zo lekker dat het lastig is het zakje op tijd weg te leggen. Pas dus op want overdaad schaad.

Cherrytomaten

Tomaten zijn heerlijk en cherrytomaten al helemaal. Maar het is opletten geblazen want met een handjevol cherrytomaatjes schieten de koolhydraten al snel omhoog. Moet je deze dan helemaal uitsluiten?  Nee hoor maar ga er bewust en voorzichtig mee om. Een klein handje vol is een geweldige snack om mee te nemen en zo blijven de hoeveelheid koolhydraten binnen de perken. 

Olijven

De winkels liggen er vol mee. Olijven in olijfolie, met knoflook, met zout en peper. Olijven zijn een heerlijk keto verantwoorde snack.

MCT oliepoeder

Onze of in ieder geval MCT poeder mag natuurlijk niet ontbreken op dit lijstje. Meng het in je suikervrije warme of koude lievelingsdranken en je keto tussendoortje is geboren.  Onze MCT poeder werkt geweldig in de koffie, thee, maar zeer zeker ook in je water of  pre-workout drankjes voor het sporten

Gevulde Taco rolletjes

Wat later op de avond of bij een goede film kun je heerlijke gevulde taco’s maken. Leg een paar plakjes kaas in de oven laat ze rustig bakken en rol ze op het laatste moment om een ronde vorm. Zo krijg je mooie  keto taco rollen. Vul deze taco rollen met bijvoorbeeld gekruid gehakt, wat paprika en sla. Dat is smullen. Bij onze keto recepten vind je nog meer van deze heerlijke keto gerechten.

Vlees en kaas rollen

Rol eenvoudig vleesplakjes (boterham beleg) samen met een plak volle vette kaas. Dit werkt goed voor een snelle snack. Wil je er nog iets lekkerder ’s van maken, rol ze dan om bijvoorbeeld een groene asperge. Deze versie zou je zo kunnen gebruiken voor je keto diner.

Hard gekookte eieren

Eieren zitten boordevol eiwitten en voedingsstoffen. Een echte kant en klaar keto snack van moeder natuur. Snijd ze doormidden en bestrooi met zout en peper. Wil je ze iets pittiger gebruik dan wat chili poeder in combinatie met gerookte paprika poeder.

Keto friet

Frietjes kunnen we soms enorm missen. Gelukkig hebben we ook hier een goede oplossing voor. Keto frietjes kunnen heerlijk worden gemaakt van Knolselderij. Even goed wassen en in mooie frietjes vormen snijden. Droogdeppen en bakken maar. Bestrooi ze met zout en maak er een heerlijk mayonaise bij.

Gehaktballetjes

Dit is misschien wel de meest eenvoudige. Koop goed gehakt en maak dat heerlijk op smaak met verschillende kruiden, zout en peper. Het voordeel van gehaktballetjes is dat je ze met tientallen tegelijk kunt draaien. Een goede voorraad in de diepvries die je aan kunt spreken op die momenten dat het nodig is.

 

lekkere keto snacks voor die lange donkere dagen…

Hele pagina’s zouden we vol kunnen schrijven met de lekkerste keto snacks. Op deze manier zie je meteen dat keto en koolhydraat arm, helemaal niet zo extreem is als gedacht wordt.

Het belangrijkste is weten waar je mee bezig bent. Wat zijn nu die goede en natuurlijke voedingstoffen voor jou? Zo ervaar je keto als een toegankelijke levensstijl die je gezondheid ten goede komt.

Het is wel belangrijk om te zorgen dat jouw  keto snacks veel goede en gezonde vetten bevatten. Dit is belangrijk om jouw energie levels op peil te houden. Maak niet de fout door koolhydraten en vetten te schrappen uit je voedingspatroon. Vetten zijn jouw beste vriend en geven jou de energie die je zo hard nodig hebt. Eet ze dus. Maak van keto geen crash dieet!

Zoals we al eerder aangaven is keto en koolhydraatarm eten geen vrijkaartje voor eten zonder grenzen. Ook wanneer je keto of koolhydraatarm eet zullen teveel calorieën ervoor zorgen dat je gewicht toeneemt. Kijk dus goed wat en hoeveel je eet. Neem de tijd om jouw eigen keto snacks zelf te bereiden. Zo weet je zeker dat je de juiste voedingstoffen binnen krijgt.