Menu Sluiten

Keto Elektrolyten

Tijdens de start van je keto dieet worden de glycogeenvoorraden in je lichaam uitgeput. Je mag stellen dat voor ongeveer elke gram glycogeen drie gram water wordt opgeslagen. Omdat de glycogeenvoorraden snel op zullen raken zul je een zeer snel gewichtsverlies ervaren. Dit is goed voor de motivatie en zal zelfs een minder opgeblazen gevoel geven, maar weet dat dit enkel vocht zal zijn.

Een van de nadelen van dit snelle vochtverlies is dat er ook belangrijke mineralen (elektrolyten) je lichaam verlaten.

Wat zijn elektrolyten, waarom zijn ze zo belangrijk. Maar ook wat zijn de gevolgen van een elektrolyten tekort en hoe kun je dit heel simpel en snel voorkomen.

Wat zijn elektrolyten?

Elektrolyten zijn specifieke voedingsstoffen in ons lichaam die cruciaal zijn voor belangrijke functies zoals de werking van je spieren, regeling van lichaamstemperatuur, het leveren van energie en vele neurologische functies.

Het is dan ook belangrijk dat je die elektrolyten in je lichaam goed op peil houdt. Zodra er een elektrolyten tekort ontstaat heb je grote kans dat je lichaam wat problemen gaat vertonen. 

Door een tekort aan elektrolyten kun je jezelf zwak en suf voelen. Maar ook hoofdpijn en spierkrampen komen vaak voor.

Inderdaad deze symptomen lijken verdacht veel op de keto griep. Dat klopt ook wel want buiten het feit dat jouw lichaam in het begin van jouw keto avontuur moet wennen aan zijn nieuwe voedingspatroon, raakt het ook veel vocht kwijt. Hierdoor verlies je dus ook belangrijke vitamines, mineralen en elektrolyten. Dit tekort geeft dus die vervelende keto symptomen.

Dit is niet de meest fijne keto tijd maar als je weet waar het vandaan komt weet je dat het van tijdelijke aard is. Belangrijker nog je weet hoe je deze problemen simpel kunt ondervangen. Denk dus niet meteen keto is slecht voor me, maar lees eerst even verder.

Belangrijke Vitaminen en mineralen

We kennen (minstens) vier belangrijke mineralen die jou helpen om de elektrolyten in jouw lichaam opnieuw in balans te brengen.
Weg met die gevreesde keto-griep.

Magnesium

Magnesium draagt bij aan een goed immuunsysteem, de overdracht van zenuwprikkels, een goede werking van jouw spieren en vele andere biochemische reacties van je lichaam. Net als calcium is magnesium nodig voor het bouwen van gezonde en sterke botten.

Magnesium is aanwezig in onder andere bladgroenten, noten en bijvoorbeeld kipfilet.

Calcium

Calcium is een ander zeer belangrijke elektrolyt. Calcium speelt een belangrijke rol bij onder meer de opbouw van sterke botten, de werking van de zenuwen en een goede spierfunctie.

Calcium komt voor in zuivelproducten, bladgroenten en broccoli maar ook in vis.

Tijdens een keto dieet wordt in de meeste gevallen zuivel tot een minimum beperkt. De kans op een calcium tekort is dan groter dan normaal. Dan is het fijn om te weten dat calcium ook voorkomt in bijvoorbeeld amandel- en kokosmelk en dat calcium ook eenvoudig aangevuld kan worden met een goed voedingssupplement.

Gebruikt je een voedingssupplement om calcium aan te vullen dan is het verstandig om een supplement te kiezen waar ook vitamine D aan is toegevoegd. Vitamine D zorgt voor een goede opname van calcium.

Kalium

Kalium heeft een gunstig effect op het handhaven van een gezonde bloeddruk. Dit komt omdat Kalium het bloeddruk verhogende effect van natrium tegenwerkt. Tevens zorgt dit elektrolyt voor een goede vochtbalans in het lichaam. Net als natrium hebben we ook kalium nodig voor zenuw- en spierfunctie.

Kalium vind je onder meer terug in zalm, noten, avocado’s, groene bladgroenten en champignons.

Natrium

Een keto voedingspatroon zorgt voor een grotere afvoer van vocht uit je lichaam. Dit heeft onder meer te maken met de productie van ketonen een hogere afgifte van glucagon en lagere insuline niveaus. Ook wordt het overtollig vocht uit de nieren afgevoerd. Hierdoor verlies je veel vocht en daarmee ook automatisch belangrijke elektrolyten als natrium [*]. 

Natrium is een belangrijk mineraal en elektrolyt dat helpt het vocht in je lichaam vast te houden. Tevens is natrium belangrijk voor een goede balans van andere elektrolyten en een goede spier- en zenuwfunctie. Je kunt natrium eenvoudig bijvullen door zout aan je water en voedsel toe te voegen.

Elektrolyten tijdens Keto, sport en stress

Het is bekend dat tijdens keto, zeker in het begin veel vocht wordt verloren. Hierdoor verlies je ook veel belangrijke elektrolyten. Maar ook sport en stress zorgen ervoor dat je meer van deze belangrijke mineralen nodig hebt. Het is bekend dat stress een grote invloed heeft op je hormoonbalans. Hierdoor kan de elektrolyten en vochtbalans snel en eenvoudig ontregeld raken. Tijdens zware sport inspanning verlies je snel veel natrium. Dit verlies kan er voor zorgen dat je natrium voorraden uitgeput raken.

Het is belangrijk dat je tijdens keto, sport en periode van stress je elektrolytenbalans extra goed in de gaten houdt. Probeer zoveel als mogelijk deze elektrolyten uit natuurlijke voedingsbronnen te halen. Dit is helaas niet altijd even makkelijk en soms hebben we daar de tijd niet voor. Op die momenten kies je ervoor de elektrolyten eenvoudig aan kunnen vullen met een voedingssupplement. Kijk weer goed op het label en check of het keto vriendelijk is.

Pas op voor uitdroging

Een koolhydraatarm voedingspatroon leidt tot een groter en sneller vochtverlies. Het is dan ook voor de hand liggend dat uitdroging op de loer licht. Uitdroging brengt vervelende gevolgen met zich mee zoals obstipatie en veel van de andere keto symptomen.

De oplossing is vrij simpel. Drink meer water!

We vertelde al dat tijdens vochtverlies veel belangrijke elektrolyten je lichaam verlaten. Zorg er dus voor dat je dagelijks voldoende water drinkt en dat je de verloren elektrolyten aanvult. Hoeveel water je per dag moet drinken is natuurlijk afhankelijk van je voedingspatroon dagelijkse activiteiten en het klimaat waar je in leeft.

Meer zweten betekend meer drinken en beter op je elektrolyten letten. Maar zoals altijd is “TE” veel weer niet goed dus drink ook water met mate. Veel water betekend natuurlijk ook veel naar het toilet. Met elke plasbeurt verlies je dan ook weer extra elektrolyten.

Keto Elektrolyten

Keto elektrolyten

Keton1 Elektrolyten passen perfect in een keto of  koolhydraatarm voedingspatroon. Het zorgt ervoor dat belangrijke vitaminen en elektrolyten in balans blijven.