Wat is prebiotica?

Inhoud artikel

Simpel gezegd is prebiotica een verzamelnaam voor verschillende stoffen die de groei van bepaalde bacteriesoorten in jouw lichaam bevorderen. De meest bekende prebiotica zijn voedingsvezels. Deze voedingsvezels stimuleren de groei van bepaalde bacteriën in de dikke darm. Deze voedingsvezels komen voor in bijvoorbeeld groente, fruit, brood, graanproducten en peulvruchten. De meest bekende prebiotica zijn inuline, fructo-oligosachariden, pectines uit groenten en fruit, en glucanen uit graanproducten.

Enkele van de genoemde voedingsbronnen gebruiken we niet of minder tijdens een keto voedingspatroon. Het is dus ook tijdens keto belangrijk dat je gezond en veelzijdig blijft eten en de juiste voedingskeuzes maakt. Alleen zo krijg je voldoende voedingsvezels binnen en draagt jouw voeding bij aan o.a. een gezond darmmicrobioom.

Jouw darmmicrobioom is een dichtbevolkt en complex ecosysteem met tussen de 100 en 400 verschillende bacteriesoorten, ook wel probiotica genoemd. Deze bacteriën helpen bij het reguleren van de spijsvertering, dragen zorg voor een goede opname van voedingsstoffen en spelen ook een zeer belangrijke rol bij het ondersteunen van jouw immuunfunctie. Deze goede bacteriën (probiotica) voeden zichzelf met (fermenteerbare) vezels (prebiotica).

Soorten vezels

Het is goed om te weten dat er verschillende soorten vezels zijn. Vezels kun je opdelen in fermenteerbare en niet-fermenteerbare vezels.

  • Fermenteerbare vezels

Fermenteerbare vezels worden afgebroken door de bacteriën in onze darm. Dit is de voeding voor onze darmbacteriën.

  • Niet fermenteerbare vezels

Die goede bacteriën breken de niet-fermenteerbare vezels niet af. Deze niet-fermenteerbare vezels hebben weer een andere functie want doordat ze vocht vasthouden zorgen ze voor een soepele stoelgang en dragen ze bij aan een langdurig verzadigd gevoel.

Prebiotische vezels (prebiotica) zijn belangrijk om de groei van goede darmbacteriën te bevorderen. Natuurlijk kun je veel vezels uit je dagelijkse voeding halen maar bij sommige voedingspatronen is het wat lastiger om de juiste hoeveelheid goede vezels binnen te krijgen. Op die momenten kunnen vezelsupplementen zoals Sunfiber, of een product waarin deze Sunfiber vezels zijn verwerkt, een mooie aanvulling zijn. Voldoende vezels zijn immers belangrijk om de goede darmbacteriën te voeden en de groei ervan te stimuleren. 

ENERGY COFFEE

Breng jouw darmen in Topconditie. Drink Energy Coffee met Sunfiber® prebiotische vezels en Groene thee extract.

Sunfiber vezels

Wanneer je het bijvoorbeeld tijdens een keto voedingspatroon lastig vindt om voldoende vezels te eten en de keuze maakt om een supplement of een combinatie product met vezels te gaan gebruiken, kies dan voor een product met de juiste prebiotische vezel.

Prebiotische vezels, zoals bijvoorbeeld inuline, worden snel gefermenteerd. Door de (te) snelle fermentatie ontstaat er een  een toename van gas. Hierdoor ervaar je een opgeblazen gevoel waardoor er mogelijk lichamelijke ongemakken worden veroorzaakt. De prebiotische vezel Sunfiber, die wij bijvoorbeeld gebruiken in onze Energy Coffee, is gemaakt van vezelrijke guar. Deze prebiotische vezel zorgt voor aanzienlijk minder gasvorming en geeft een minder opgeblazen gevoel dan andere vezelsupplementen. Hierdoor wordt deze prebiotische vezel beter verdragen.

Een ander groot voordeel is dat de gezonde bacteriën in jouw darmen butyraat aan maken. Butyraat is belangrijk voor een goede spijsvertering. Het kan helpen bij het voorkomen van maagpijn, diarree en maagzweren, en is ook nog eens ontstekingsremmend en beschermt je darmen tegen oxidatieve stress. Wil je meer lezen over de voordelen van butyraat lees dan ons blog hierover. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwtjes en aanbiedingen

Interessante producten voor jou: