Wat is Butyraat?

Inhoud artikel

Kijk goed naar de ingrediënten van onze Energy Coffee en er gaat je vast en zeker iets opvallen. Naast de toevoeging van groene thee extract hebben we nog een heel speciaal ingrediënt toegevoegd. Namelijk de prebiotische vezel Sunfiber. Dit is natuurlijk niet zomaar en we leggen je graag uit waarom.

Sunfiber is een prebiotische vezel die zowel Bifidobacteria- als Lactobacillus- niveaus kan helpen verhogen. Deze goede bacteriën bevorderen een gezonde darmmicrobiota. Fermentatie van Sunfiber vezels door het darmmicrobioom ondersteunt de productie van vetzuren met een korte keten, zoals butyraat, die energie leveren voor het spijsverteringskanaal.

Download het Keto Start eBook
Schrijf je in en ontvang ons Keto Start eBook GRATIS

Wat is butyraat?

Butyraat is een korte keten vetzuur die wordt gemaakt door de goede bacteriën in jouw darmen. Deze goede bacteriën noemen we ook wel probiotica. Deze biljoenen goede bacteriën vormen samen met virussen, gisten en schimmels jouw darmmicrobioom. Ondanks dat je misschien helemaal niet bewust bent van deze aanwezigheid, hebben ze wel grote impact op jouw leven en hoe jij je voelt.

Wanneer je voedingsvezels eet, gaan deze in één stuk door je maag. Dit komt omdat je niet de juiste enzymen hebt om deze vezels af te breken. Gelukkig hebben jouw darmbacteriën deze wel en zijn deze vezels ook nog eens hun favoriete eten.

Wanneer bepaalde vezels door jouw darmbacteriën worden afgebroken, maken ze drie nuttige korte keten vetzuren aan. Deze vetzuren zijn acetaat, propionaat en butyraat. Dit zijn de belangrijkste energiebronnen in jouw spijsverteringskanaal.

Butyraat is belangrijk voor een goede spijsvertering. Het kan helpen bij het voorkomen van maagpijn, diarree en maagzweren en is ook nog eens ontstekingsremmend en beschermt je darmen tegen oxidatieve stress[*][*]

Hoeveel butyraat in jouw lichaam aanwezig is, is afhankelijk van een aantal factoren. Bijvoorbeeld hoe gezond is jouw darmmicrobiota (micro-organismen in het maag-darmkanaal) en eet je wel voldoende prebiotische vezels? Maar ook hoeveel butyraat krijg je binnen door voeding zoals boter, kaas en andere vetrijke zuivelproducten?

Butyraat in Energy Coffee?

Ok. Even terug naar het begin.

Misschien denk je nu dat er butyraat in onze Energy Coffee aanwezig is. Maar dat is niet het geval. De aanwezige sunfiber® vezels zijn een geweldige unieke voedingsbron voor die goede darmbacteriën (probiotica) in jouw darmen. Deze darmbacteriën maken butyraat aan. Belangrijk dus om extra goed voor deze bacteriën te zorgen en ze dagelijks van de juiste voeding te voorzien. Hierdoor breng je jouw darmen in topconditie.

Energy Coffee

Hoe voelen jouw darmen?

Breng jouw darmen in Topconditie met de  Energy Coffee met Sunfiber® prebiotische vezels. Start vandaag nog!

Gezondheidsvoordelen van butyraat

  • Gewichtsverlies

Butyraat speelt een belangrijke rol bij het in balans brengen van jouw metabolisme. Hierdoor kan het een bijdrage leveren aan het verhogen van jouw dagelijkse energieverbruik (calorieën). Butyraat heeft ook een positieve invloed op twee darmhormonen genaamd GLP-1 en peptide YY. Beide hormonen helpen jou bij het beheersen van het hongergevoel. Meer butyraat in je darmen heeft een positief effect op deze hormonen. Hierdoor ervaar je mogelijk minder eetlust. Verminderde eetlust kan jou enorm helpen om de hoeveelheid dagelijkse benodigde calorieën onder controle te houden. Hierdoor is het eenvoudiger jouw gewicht te beheersen.[*].

  • Goed voor jouw darmen

Butyraat voedt jouw darmcellen, vermindert ontstekingen en versterkt de darmwand. Daarom kan het nuttig zijn bij verschillende darmaandoeningen en is het dus ook van enorme meerwaarde om de hoeveelheid butyraat op peil te houden.

Door een hechte verbinding te vormen tussen jou en jouw voeding, fungeren jouw darmcellen als een soort bewaakte grensovergang. Gezonde voedingsstoffen worden binnengelaten en giftige stoffen worden gefilterd. Maar deze barrière werkt alleen als hij in perfecte conditie is.

Als gevolg van bijvoorbeeld een infectie, slechte voeding, een overactieve immuunrespons of zelfs stress, kunnen zich in die darmbarrière kleine gaatjes ontwikkelen, ook wel een lekkende darm (Leaky Gut) genoemd.

Bij een lekkende darm kunnen schadelijke stoffen door de darmwand heen zich via de bloedbaan in het lichaam verspreiden. Voorkomende symptomen van een lekkende darm  zijn onder andere glutenintolerantie (coeliakie), depressie, obesitas, huidklachten, Prikkelbaar Darm Syndroom (PDS) en obstipatie. Butyraat helpt de darmbarrièrefunctie te herstellen, door het beschermende slijm rond jouw darmwand te verbeteren en te vergroten[*].

  • Anti-inflammatoire effecten

Butyraat draagt dus bij aan de gezondheid van de darmwand, maar kan nog veel meer betekenen voor jouw lichaam. Wanneer er na het voeden van de darmwand voldoende butyraat over is, kan butyraat zich door de darmwand heen verplaatsen naar de bloedbaan. Hierdoor kan het zorgen voor de nodige gezondheidsvoordelen elders in jouw lichaam. Butyraat draagt bij aan het in balans houden van jouw immuunsysteem door ontstekingsreacties in het lichaam te verminderen.

Butyraat uit voeding

Bepaalde soorten vezels zijn een goede voedingsbron voor die goede bacteriën aanwezig in jouw darmen. Deze  vezels kunnen niet door jouw lichaam worden verteerd, jouw darmbacteriën kunnen dat wel. Deze vezels noemen we prebiotica. Wanneer jouw darmbacteriën zich te goed doen aan die vezels maken ze butyraat aan met alle gezondheidsvoordelen voor jouw lichaam.

Belangrijke bronnen van prebiotica zijn:

Fructo-oligosacchariden (FOS):

  • Bananen
  • uien
  • Asperges
  • Prei
  • Tarweproducten

Galacto-oligosacchariden (GOS)

  • Noten
  • Peulvruchten

Butyraat in voedingsmiddelen

Je kunt ook voedingsmiddelen eten die rijk zijn aan butyraat. Zuivel is een zeer goede bron. Dat komt omdat koeien veel butyraat en andere korte ketenvetzuren produceren in hun darmen.

Voedingsmiddelen die van nature rijk zijn aan butyraat zijn onder andere:

  • Boter
  • Ghee
  • Melk
  • Kaas

Butyraat supplementen

Er zijn verschillende butyraat-supplementen te koop. Onderzoek naar deze supplementen zijn nog in de beginfase en veelal alleen nog op dieren getest. Hierdoor is het is dus nog lastig om te zeggen of het zinvol is deze supplementen nemen. Je weet nu dat butyraat van nature in jouw lichaam aanwezig is, dus het eten van de juiste vezels is een goede en gezonde optie om de bacteriën extra aan het werk te zetten.

Verhogen lichaamseigen butyraatproductie

Om de hoeveelheid lichaamseigen butyraat te verhogen kun je jezelf beter concentreren op het eten van de juiste gezonde voeding. Zoals je gelezen hebt hoeft dit helemaal niet zo moeilijk te zijn en zijn de gezondheidsvoordelen van butyraat geweldig. Goede vezels zijn bijvoorbeeld sunfiber® vezels, pectine en andere prebiotische vezels

Sunfiber vezels

Onze Energy Coffee is rijkelijk voorzien van deze prachtige prebiotische vezel Sunfiber®. Daarmee hebben we van “gewone” koffie een gezond drankje gemaakt. Deze is niet alleen lekker en kan jou van energie voorzien, maar door de unieke prebiotische vezels vieren jouw gezonde darmbacteriën dagelijks feest. Wanneer jij goed voor jouw darmen zorgt, zorgen de darmen goed voor jou.  

De unieke oplosbare vezel van Sunfiber® is vriendelijk voor jouw spijvertering. Het ondersteunt de spijsvertering zonder het overtollige gas (winderigheid), een opgeblazen gevoel en dunne ontlasting die geassocieerd wordt met voedsel en ingrediënten met een hoog FODMAP-gehalte.

Energy Coffee

Koffie, Groene thee extract en Sunfiber vezels. Dat zijn de ingrediënten voor een gezonde boost van de dag. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwtjes en aanbiedingen

Interessante producten voor jou: