Menu Sluiten

Cheat dagen tijdens het keto dieet

Wat hebben we al veel geschreven over alles wat met keto te maken heeft. Wat eten we wel en wat juist niet? Zijn zoetstoffen gezond of passen ze helemaal niet in ons keto voedingspatroon, hoe haal je energie uit ketonen en hoe komen er door het verbranden van vetten ketonen in mijn bloed?

Hoe zit dat nu met de cheat dagen? Het is helemaal niet zo gek dat je er aan denkt. Sommige dieetvormen schrijven zelf cheat dagen voor om de verbranding daarna een extra boost te geven. Maar hoe zit dat nu bij keto? Misschien ben je zojuist wel aan het lezen van dit artikel begonnen omdat je jezelf even afvraagt of je misschien wel een cheat maaltijd nodig hebt.

Cheat dagen zijn gewoon slecht voor je

 

Als geen ander weten we dat een dieet of verandering in je voedingspatroon lastig kan zijn. Het kan zomaar zijn dat je in je directe omgeving mensen kent die een dieet volgen en op vaste tijden cheats gebruiken. Geestelijk kan dit veel ontspanning met zich mee brengen en niet alles hoeft helemaal te kloppen toch? Heb je anders nog wel een leven? Toch is dit bij keto een beetje anders. Eerder gaven we al aan dat keto enige discipline vergt. Maar als je het jezelf eenmaal eigen hebt gemaakt pluk je er ook echt de spreekwoordelijke vruchten van.

keto-beginners

Wat doen cheat maaltijden met je?

Voordat je toegeeft aan dat duiveltje op je schouder is het verstandig om even verder te lezen. Laten we samen even kijken naar de consequenties die cheaten met zich mee brengt. Met een beetje geluk valt het duiveltje van je schouder en word je jezelf weer bewust van je gezonde leefstijl. Wat zou beter voelen?

Wat doet een cheat dag met ketose?

Als je jezelf niet aan het keto “protocol” houdt dan is de kans groot dat je lichaam uit ketose zal raken. Natuurlijk maakt het groot verschil met welke voedingsproducten, want de hoeveelheden koolhydraten en suikers spelen hierin een sleutelrol.

Ben jezelf ervan bewust dat je uit ketose raakt en probeer jezelf te bedenken dat het naar alle waarschijnlijkheid weer even tijd nodig heeft voordat er weer ketonen worden aangemaakt.

Maak gebruik van bijvoorbeeld ketose test strips. Hierdoor weet je precies welke voeding je uit je ketose haalt en welke niet of misschien minder snel. 

Fat Adapted gevaar

Zodra de stofwisseling van je lichaam volledig is ingesteld op vet verbranding noemen we dit Fat adapted. In de regel is hier ongeveer 4 tot 8 weken strikte keto voor nodig. Geloof ons, juist op dat moment zit je te wachten. De voordelen van keto worden nu echt merkbaar en zichtbaar. Dit is de mooiste staat van ketose. Jouw lichaam gaat nu zeer efficiënt om met de aanmaak en het gebruik van ketonen. Jouw vetverbranding draait op volle toeren en je mentale en fysieke focus zijn nog nooit zo hoog geweest. Wil je meer weten over Fat Adapted? Lees het hier

Juist die cheat dagen kunnen ervoor zorgen dat de keto telkens onderbroken wordt. 

De voordelen zoals een hogere vetverbranding en goede gezondheid zijn dan weer even mijlen ver weg. En zeg nu eerlijk… is dit het echt waard? Je hebt jezelf maximaal ingezet om keto te bereiken. Misschien heb je wel de keto griep ervaren of ben je eindelijk verlost van die hoofdpijn.

Nu voel je jezelf gezond en fit. Wil je dit met één cheat maaltijd weggooien? Nee toch….

Een andere belangrijk bijkomstigheid waar je waarschijnlijk niet op zit te wachten is de onmiddellijke gewichtstoename. Hoewel dit voor een groot deel uit vocht bestaat is het niet echt bevorderlijk voor de motivatie.Te vaak cheat maaltijden gebruiken heeft op de lange termijn wel degelijk gevolgen voor de vet toename. Als je weer terug valt in je oude eetpatroon met die ongezonde niet keto vriendelijke koolhydraten en suikers zullen uiteindelijk ook de calorieën omhoog gaan. Je raad het al gewichtstoename is het gevolg.

Oh nee (weer) de Keto griep

 Die vreselijke keto griep. Wat was je blij dat je er van verlost was.

Vermoeidheid, hoofdpijn, weinig energie, een opgeblazen gevoel. Allemaal symptomen die je kunt ervaren wanneer het lichaam van het verbranden van koolhydraten omschakelt naar het verbranden van ketonen.

Indien er regelmatig gebruik wordt gemaakt van niet keto vriendelijke maaltijden zal het lichaam over gaan op een koolhydraat verbranding.

Zodra je weer een poging gaat ondernemen om strikt keto te gaan eten zal je lichaam weer van voor af aan moeten beginnen. Een van die vervelende bijkomstigheden is de keto griep.

Mocht het een keertje voor komen dat je uit keto bent geraakt zou je de opstart van het keto proces kunnen versnellen door bijvoorbeeld je lichaam te ondersteunen met exogene ketonen.

Deze exogene ketonen zorgen ervoor dat het lichaam sneller in ketose raakt. Ook het gebruik van MCT vetten (C8-C10) kan het keto proces goed ondersteunen en zeker versnellen.

De bloedsuikerspiegel

Door regelmatig cheat maaltijden te eten zullen de bloedsuikerspiegels minder stabiel worden. Juist voor mensen met suikerziekte zijn stabiele bloedsuikerspiegels belangrijk.

Er zijn vele gevallen bekend waar mensen met suikerziekte de hoeveelheid medicijnen konden halveren en zelfs volledig achterwege konden laten door het keto voedingspatroon.

Mocht je suikerziekte hebben en interesse hebben in het keto voedingspatroon dan adviseren wij altijd eerst goed te overleggen met een arts of diabetesverpleegkundige.

 “ik moet nu echt iets eten anders val ik om” Herkenbaar?

Door extra aandacht te geven aan de voeding en daarmee de bloedsuikerspiegels stabiel te houden zullen deze gevoelens mogelijk verleden tijd zijn.

Doelen stellen

Om ervoor te zorgen dat je minder snel in je oude eet patroon terug valt  is het goed om je doelen op papier te zetten.

Impulsief handelen is namelijk de ondergang van de meeste dieet vormen. Onze gedachten zullen meteen omgezet worden in acties, met een cheat maaltijd tot gevolg.

Als je tijdens een dergelijke impulsieve actie even terug kunt vallen op je doelenboekje is het eenvoudiger om rationeel te handelen. We voorkomen daarmee dat we fout na fout maken met alle gevolgen van dien.

Voordelen?

Het is lastig om de voordelen van een cheat maaltijd te ontdekken.

Het enige voordeel wat wij ons kunnen bedenken is dat het je even door een moeilijke mentale periode heen kan slepen. De vraag is dan wel meteen wordt je er sterker van? Of val je op korte termijn weer terug en is een nieuwe cheat maaltijd het gevolg?

Erkennen is belangrijk, een cheat maaltijd is eigenlijk gewoon vals spelen. Die cheat maaltijd zal je waarschijnlijk uit ketose halen en de kans dat je weer van voor af aan moet beginnen is aanwezig.

Realiseer jezelf dat een cheat maaltijd niet jouw ideale gezondheidsplaatje is. Maar mocht je jezelf om wat voor reden niet onder controle kunnen houden weet dan dat het echt niet het einde van de wereld is.

Een stukje pizza maakt je niet dik, net zoals dat je van één salade niet afvalt. Bewaar de rust en begin opnieuw.

Mocht je toch behoefte hebben aan een cheat maaltijd of beter gezegd een moment van koolhydraten, lees dan eens verder over het cyclisch ketogeen dieet.

Wat ook goed werkt is zoeken naar een cheat vervanger. Mocht je bijvoorbeeld zin hebben in een chocoladereep zoek dan naar een keto recept met lekker veel cacao. Een flinke toef ongezoete slagroom erop met wat blauwe bessen en de drang naar ongezond kan zomaar verdwenen zijn.

Conclusie

24/7 keto? Het is haalbaar maar natuurlijk zal iedereen het op zijn eigen manier beleven en inzetten.

Het is belangrijk om te weten wat de voordelen van een keto voedingspatroon zijn. Maar het is zeker zo belangrijk om de gevolgen van een cheat dag te kennen. Alleen zo kun je de juiste beslissingen nemen.

Natuurlijk heb je soms lekkere trek. Maar zoek dan echt naar heerlijke keto tussendoortjes. Bak zelf met behulp van onze MCT poeders de lekkerste koekjes of bereid een heerlijk frambozen shake voor om te gaan sporten. Zo zie je dat lekker, gezond en energie heel goed samen kunnen gaan.