KETOSE

SYMPTOMEN

De tekenen en symptomen van Ketose

Ketose is goed te herkennen. Hieronder geven we uitleg over de tekenen en symptomen van ketose en hoe deze te herkennen zijn.

Een koolhydraatarm en vetrijke dieet verhoogt de bloedketonenwaarden. Deze brandstofbron (ketonen) voorziet het lichaam van energie en geeft ook nog eens unieke gezondheidsvoordelen. Tijdens het ketogeen dieet ondergaat het lichaam vele biologische aanpassingen. Enkele voorbeelden hiervan zijn een verlaging van het insulinegehalte en een grotere vetafbraak. Wanneer het lichaam in ketose verkeerd produceert de lever hoge aantallen ketonen om zodoende energie te leveren aan hersenen en spieren. Soms kan het lastig zijn om erachter te komen of het lichaam echt in ketose verkeerd. Natuurlijk zijn er verschillende manieren om snel en eenvoudig te testen of het lichaam in ketose is. Denk hierbij aan Ketose urine test strips, een adem of bloed test. Als deze niet voorhanden zijn is het prettig om de symptomen van ketose te herkennen. Na verloop van tijd wordt het steeds eenvoudiger om te ontdekken of het lichaam wel of niet ik ketose verkeerd. Hieronder omschrijven we, zowel positief als negatief, een aantal veelvoorkomende tekenen en symptomen van ketose.


Slechte adem

Een slechte adem is een veel voorkomende bijwerking. Veel mensen met ketogene en vergelijkbare diëten, zoals bijvoorbeeld het Atkins-dieet, geven aan dat hun adem een fruitige geur krijgt. Deze fruitige geur wordt veroorzaakt door de verhoogde ketonen waarde. De specifieke "boosdoener" voor deze ketose adem betreft aceton. Het keton aceton verlaat het lichaam via de urine en adem. (*)

Meer over de ketose adem leest u hier


Ketose adem


Afvallen

Koolhydraatarme en ketogene dieet vormen, zijn zeer effectief voor gewichtsverlies. De vele wetenschappelijke onderzoeken naar gewichtsverlies hebben aangetoond dat op zowel korte als op lange termijn gewichtsverlies zal optreden wanneer men overstapt op een ketogeen of koolhydraat arm voedingspatroon. (*)

Meer over Ketose en afvallen leest u hier


Verminderde eetlust

Tijdens het ketogeen dieet ervaren mensen een verminderde eetlust. Er lopen veel onderzoeken naar wat daar nu precies de oorzaak van is maar precies weten we dit nog niet. Gesuggereerd word dat deze hongervermindering te wijten kan zijn aan een verhoogde eiwit- en groente inname alsmede aan veranderingen in de hormoonhuishouding van het lichaam.


Focus en Energie

Dufheid, vermoeidheid, een misselijk gevoel dit zijn allemaal ketose symptomen die zich voor kunnen doen bij de start van een koolhydraatarm dieet. Dit word ook wel de keto-griep genoemd. Na verloop van tijd zullen deze ketose symptomen afnemen en en ervaart men al snel een hogere focus en energie level. Dit heeft alles te maken met het feit dat het lichaam zich zal moeten aanpassen aan het verbranden van meer vet als brandstof, dit in tegenstelling tot de verbranding van koolhydraten. Wanneer het lichaam in ketose komt, zal een groot deel van de hersenen ketonen gaan gebruiken in plaats van glucose. Het kan een paar dagen of soms zelfs weken duren voordat dit optimaal werkt. MCT vetten en exogene ketonen kunnen als voedingssupplement uitkomst bieden tijdens het opstarten van het ketogeen dieet. Zij kunnen helpen met de aanmaak van ketonen en het lichaam de energie geven waar het behoefte aan heeft. Hierdoor kunnen de symptomen van de bijvoorbeeld de "keto-griep"minder heftig worden ervaren.


Vermoeidheid

In het begin kan een ketogeen dieet zwaar zijn om vol te houden. De bekende ketose symptomen zijn zwakte en vermoeidheid. Deze zorgen er vaak voor dat mensen vroegtijdig stoppen met het dieet, eigenlijk al voordat ze in volledige ketose terechtkomen. Dit is jammer want zo ervaren ze nooit de voordelen van het ketose dieet die het op de lange termijn met zich mee brengt. Probeer bij een ketogeen dieet altijd een lange termijn focus te nemen om zo echt de voordelen van het ketogeen dieet te gaan ervaren.


Tijdelijke Prestatie vermindering

Het verwijderen van koolhydraten uit het voedingspatroon kan in het begin leiden tot algemene vermoeidheid. Deze zullen dus een eerste afname van trainingsprestaties tot gevolg hebben. Deze vermindering wordt voornamelijk veroorzaakt door de afname van de glycogeenvoorraden in de spieren, die de belangrijkste en meest efficiënte brandstofbron vormen voor alle vormen van intensieve training. Gelukkig is dit maar van korte duur. Na enkele weken zullen de prestaties weer gaan verbeteren. Bij duursporters en ultra-uithoudings sporten kan een ketogeen dieet zelfs voordelen opleveren.

Er zijn nog meer voordelen te benoemen. Een van de voornaamste voordelen is het verhoogd vermogen om meer vet te verbranden tijdens het sporten. Een studie heeft aangetoond dat sporters die overstapten naar een ketogeen dieet, tot 230% hogere vet verbranding beleefde tijdens het trainen, in vergelijking met sporters die een voedingspatroon hanteerde op basis van koolhydraten (*)

Lees meer over het ketogeen dieet en sport in onze bibliotheek.


Slapeloosheid

Veel mensen geven aan dat een van de ketsose symptomen minder vast slapen betreft. Dit word ervaren wanneer ze hun koolhydraten voor het eerst drastisch verminderen. Dit verbetert echter meestal binnen een paar weken. Nadat het lichaam zich heeft ingesteld op het nieuwe voedingspatroon zullen de eerste ketose symptomen afnemen en zal de slaap weer verbeteren. Vaak word aangegeven dat de slaap zelfs beter en rustiger is dan voor het ketogeen dieet.

Deze ketose symptomen zijn vrij normaal. Nadat het lichaam waarschijnlijk een leven lang koolhydraten als hof leverancier van energie heeft gezien, wordt het nu ineens gedwongen zich aan te passen aan een nieuw voedingspatroon en voedingsstoffen. Deze omschakeling vind niet van de ene op de andere dag plaats. Over het algemeen duurt het 7-30 dagen voordat het lichaam volledige in ketose verkeerd.