Insulineresistentie en keto

Inhoud artikel
Wanneer je bent gestart met een keto of koolhydraatarm voedingspatroon is dat misschien wel omdat je niet zo lekker in je vel zit of misschien heb je last van lichamelijke ongemakken als overgewicht, een verhoogde bloeddruk, een onbalans in je cholesterol of diabetes. Maar al te vaak hebben deze symptomen te maken met een bepaalde vorm van insulineresistentie. Er zijn duizenden succesverhalen die hebben laten zien dat gezonde en vooral andere voeding ervoor kan zorgen dat je jezelf weer fitter en gezonder gaat voelen. Regelmatig kan medicijngebruik worden verminderd en in sommige gevallen kan het gebruik helemaal worden gestopt. Tijd dus om aan het werk te gaan.

insulineresistentie

Maar wat is insuline en insulineresistentie nu precies. Voordat we dit uitleggen, is het belangrijk en vooral fijn om te begrijpen hoe de spijsvertering (globaal) werkt. Welke invloed heeft voeding op het verhogen van jouw bloedsuikerspiegel? Want dat is precies het moment dat insuline om de hoek komt kijken. Telkens wanneer je iets eet moet jouw spijsvertering aan het werk om de voeding af te breken naar bruikbare voedingsstoffen. Deze voedingsstoffen spelen een belangrijke om jouw lichaam te laten functioneren en in topconditie te houden. Wanneer je een koolhydraatrijke maaltijd eet (groot of klein), zoals bijvoorbeeld brood of pasta maar ook fruit of een lekker (suikerhoudend) zoet tussendoortje, zal jouw lichaam deze koolhydraten verteren en omzetten naar een voor hem bruikbare vorm van suiker, glucose. Deze glucose voorziet al jouw cellen van brandstof, net zoals een auto benzine gebruikt om te kunnen rijden. Tijdens de spijsvertering komt deze glucose in de bloedbaan terecht. Hierdoor stijgt de bloedglucosewaarde (bloedsuikerspiegel) in het bloed. Dit is het moment dat insuline zijn werk moet gaan doen.
GLUCOSE CONTROL

Wat is Insuline?

Insuline is een hormoon dat de bloedsuikerspiegel reguleert en wat wordt aangemaakt in de alvleesklier(pancreas). Wanneer er glucose in de bloedbaan terecht komt zal de bloedsuikerwaarde gaan stijgen. Wanneer deze bloedsuikerwaarde stijgt zal er door de alvleesklier insuline worden aangemaakt. De insuline is als het ware de sleutel tot de cellen, die de glucose gaan afvoeren. In eerste aanleg zal de glucose zoveel als mogelijk naar jouw spieren worden gebracht. Jouw spieren kunnen deze glucose meteen als brandstof voor energie inzetten. Is er dan nog glucose over, dan wordt deze als voorraad in de vorm van glycogeen opgeslagen in de spieren en de lever.

Wat is insulineresistentie?

Zoals we hierboven al kort hebben uitgelegd stijgt jouw bloedsuikerspiegel wanneer je koolhydraten eet. Omdat een te hoge bloedsuikerspiegel gevaarlijk is, reageert de alvleesklier door het hormoon  insuline te produceren. Wanneer je regelmatig, en vooral langdurig te veel enkelvoudige koolhydraten eet, ontstaan er problemen. Er bestaat dan de kans op insulineresistentie. Enkelvoudige koolhydraten, denk hierbij aan brood, pasta zoete tussendoortjes, blikjes energydrank, en suiker worden snel omgezet tot glucose en worden opgenomen in het bloed. Hierdoor zal de bloedsuikerwaarde stijgen. Om de bloedsuikerwaarde te verlagen, moet de alvleesklier in korte tijd veel insuline produceren. Wanneer dit regelmatig voor komt, dus wanneer er voor langere tijd veel insuline wordt aanmaakt, zullen cellen steeds minder snel en goed reageren op de werking van een normale hoeveelheid insuline. Dit zorgt ervoor dat jouw lichaam steeds meer insuline nodig heeft om hetzelfde effect te bereiken, zie het maar als een soort gewenning aan insuline. Er kan dan sprake zijn van een bepaalde vorm van insulineresistentie.

Symptomen van insulineresistentie

Wanneer je onderstaande symptomen herkent, is het verstandig om in gesprek te gaan met een arts of voedingsdeskundige. Wanneer de insuline uit balans is bestaat er een grote kans dat meerdere hormonen last hebben van een mogelijke ongezonde leefstijl en problemen veroorzaken. Er zijn dus veel meer klachten die zouden kunnen wijzen op een vorm van insulineresistentie. Wanneer je het bijvoorbeeld lastig vindt om gewicht te verliezen of wanneer je voor je gevoel zonder enige reden in gewicht aankomt, is het verstandig om jouw insulinegevoeligheid eens te laten testen.

Enkele symptomen die voorkomen bij insulineresistentie.

  • Extra vetopslag in de buikstreek
  • Droge mond (veel dorst)
  • Duizeligheid of desoriëntatie
  • Futloosheid
  • Veel trek in zoetigheid
  • Moeilijk gewicht verliezen

Wat zijn de risico`s van insulineresistentie?

Insulineresistentie kan leiden tot diabetes type 2. We noemen het diabetes type 2 wanneer jouw lichaam niet of nauwelijks meer reageert op de aangemaakt insuline. Diabetes type 2 brengt verschillende lichamelijke ongemakken en gevaren met zich mee.
Hieronder vind je enkele risico’s, bijwerkingen van diabetes type 2

  • Beschadiging van hart- en bloedvaten
  • Beschadiging van het netvlies
  • Beschadiging van de nieren
  • Beschadiging van de zenuwen
  • Zweren en infecties van de voeten en onderbenen

Een verminderde insulinegevoeligheid zorgt ervoor dat je makkelijker lichaamsvet opslaat. Vaak zie je bij insulineresistentie extra vetophopingen in de buikstreek. Overgewicht draagt bij aan een verminderde insulinegevoeligheid en hiermee is de cirkel weer rond. Het is tijd om het aan te pakken en uit die neerwaartse spiraal te springen.

Insulineresistentie en keto

Nu weet je wat insuline doet en dat het in actie komt telkens na het eten van koolhydraten. Of je nu eenvoudige koolhydraten of complexe koolhydraten eet, deze worden allemaal omgezet naar glucose en verhogen daarmee de bloedsuikerspiegel. Hierna maakt jouw lichaam extra insuline aan om de bloedsuikerwaarde te verlagen. Dus wanneer je insulineresistent bent, zijn koolhydraten niet de beste keuze om te eten, al helemaal niet regelmatig en in (te) grote hoeveelheden. 

Een mooie vergelijking is bijvoorbeeld een voedingsintolerantie. Wanneer je lactose intolerant bent, zal het advies zijn stop met het eten van zuivelproducten. Alles in jouw lichaam zegt dan dat het liever geen lactose binnenkrijgt. In de meeste gevallen zal je hiernaar luisteren, tenminste als je lichaam je beste vriend is. Dus wanneer je insulineresistent bent, overgewicht hebt of gewicht wilt verliezen, zou je koolhydraten een beetje als die lactose kunnen zien. Luister goed naar je lichaam!

Dit is waar een keto voedingspatroon voordelen kan bieden.

Tijdens een keto voedingspatroon eet je weinig tot geen koolhydraten (dus minder insuline noodzakelijk), meer gezonde vetten en proteïne. De keto macro’s en benodigde calorieën bereken je vooraf aan de hand van jouw lengte, gewicht, doelen en bewegingspatroon.

Metabool flexibel

Jouw lichaam is van nature een echte hybride. Het functioneert zowel op vetten als op koolhydraten. Maar helaas wordt het hybridesysteem niet meer optimaal benut en vertrouwen de meeste mensen alleen nog maar op de verbranding van koolhydraten. Buiten het feit dat het niet gezond is (dat blijkt wel) laten we zo ook kansen liggen om onze energiefabrieken maximaal te benutten, maar dat is een ander onderwerp, voor een ander blog.  Dus net zoals jouw lichaam energie kan halen uit de verbranding van koolhydraten, kan het net zo goed functioneren op ketonen. Deze ketonen komen vrij bij de verbranding van vetten en zijn jouw geweldige superbenzine.

Dus wanneer jij suikers en koolhydraten uit jouw dagelijkse voeding weglaat, zal jouw lichaam zijn glycogeenvoorraden (koolhydraatvoorraden) opmaken. Na enkele dagen zal het overgaan op vetverbranding (ketose). Natuurlijk heeft jouw lichaam een bepaalde periode nodig om te wennen aan zijn nieuwe voedingspatroon. Maar zodra het gewend is aan de verbranding van vetten voor energie, zal het minder insuline aanmaken. Dit om de hele simpele reden dat er minder glucose is om te verwerken. Met de juiste inzet op het gebied van voeding en beweging zullen na verloop van tijd spier- en vetcellen beter gaan reageren op insuline. (*) (*) (*)

GLUCOSE CONTROL

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwtjes en aanbiedingen