Keto Bloemkoolbrood

Download het Keto Start eBook

Schrijf je in en ontvang ons Keto Start eBook GRATIS

Keto Bloemkoolbrood

Wanneer je een keto of koolhydraat-arm voedingspatroon volgt heb je vast gemerkt dat bloemkool een veel gegeten groente is. Bloemkool kan werkelijk in vele gerechten en receptuur worden gebruikt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld bloemkoolroosjes, bloemkoolrijst of als gemalen ingrediënt voor een keto pizzabodem. Nu gebruiken we bloemkool dus als basis ingrediënt voor een keto bloemkoolbrood. Hierdoor is het Keto bloemkoolbrood een heerlijk koolhydraat-arm brood. Gezond, vol met vitaminen en mineralen en enorm verzadigend. Precies wat je nodig hebt bij een gezond en evenwichtig voedingspatroon.

Goede en lekkere koolhydraat-arme brood recepten zijn niet altijd gemakkelijk te vinden. Vaak zijn ze wat droog en anders van smaak. Maar juist dit bloemkoolbrood is heerlijk van smaak en komt ook qua textuur en mondgevoel zeer dicht bij een “normaal” brood. Bloemkoolbrood is voorzien van gezonde voedingsvezels en eiwitten en is ook nog eens gluten en zuivelvrij. Hierdoor is dit Keto brood recept een echte aanrader. 

De belangrijkste ingrediënten zijn:

  • Bloemkool
  • Amandelmeel
  • Eieren
  • Psylliumvezels

Optionele extra ingrediënten:

  • Zeezout
  • Rozemarijn
  • Oregano
  • Zwarte peper
  • Noten boter
  • Parmezaanse kaas
  • MCT Poeder

Gezondheidsvoordelen van deze ingrediënten:

Vezels 

Dit Keto bloemkoolbrood is voorzien van gezonde voedingsvezels. Voedingsvezels zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering. Vezels zijn rijkelijk aanwezig in het spijsverteringskanaal en fungeren daar onder meer als voeding voor darmbacteriën. Hierdoor helpen ze mee jouw darmgezondheid te bevorderen. 

Jouw lichaam verteert en absorbeert vezels dus niet op dezelfde manier als andere koolhydraten. Het merendeel van de vezels in dit keto bloemkoolbrood zijn afkomstig van psylliumvezels. Psylliumvezels zijn een goede bron van zowel oplosbare als onoplosbare vezels en hebben een prebiotische werking. Hierdoor helpen ze jouw immuunsysteem, door de afweer tegen vreemde bacteriën, te versterken. Door een goed immuunsysteem kunnen problemen zoals bijvoorbeeld diarree verminderen of zelfs helemaal voorkomen worden.

Vitamine C

Vitamine C en Foliumzuur

Bloemkool is ook een goede bron van vitamine C en foliumzuur. Onderzoek heeft aangetoond dat een tekort aan deze voedingsstoffen mogelijk verband houdt met een grotere kans op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. We weten we dat vitamine C essentieel is voor de optimale werking van ons immuunsysteem het is dus belangrijk om hier extra aandacht aan te besteden. Maar ook foliumzuur speelt een belangrijke rol in het lichaam. Het is bijvoorbeeld nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van de zenuwen. (*) 

Vitamine C

Kalium

Bloemkool is een grote leverancier van kalium. Kalium een belangrijk elektrolyt en ondersteund de vochtbalans in jouw lichaam. Maar kalium bevordert ook nog eens de elektrische signalen in jouw lijf. Deze signalen zorgen voor een betere controle over jouw spieren. Hierdoor draagt Kalium bij aan bijvoorbeeld een sterker hart. Studies hebben aangetoond dat voldoende inname van kalium een correlatie vertoont met een lagere bloeddruk waardoor de risico’s op coronaire hartziekten. verminderen.(*)

mineral-kalium

Een echt keto brood

Na het lezen over de geweldige gezondheidsvoordelen, die de ingrediënten van dit koolhydraat-arme keto bloemkoolbrood jou kunnen brengen is het tijd om te gaan bakken. Geniet van dit lekkere keto brood en ervaar wat het jou kan brengen. Een prachtig voorbeeld dat keto en brood op deze manier prima samen gaan. Eet smakelijk. 

Afdrukken Pin

Keto bloemkoolbrood

Een lekkere koolhydraat-arm keto brood op basis van bloemkool. recepten. Dit bloemkoolbrood is heerlijk van smaak en komt ook qua textuur en mondgevoel zeer dicht bij een “normaal” brood. Bloemkoolbrood is voorzien van gezonde voedingsvezels en eiwitten en is ook nog eens gluten en zuivelvrij.
Keuken Nederlands
Voorbereidingstijd 15 minuten
Bereidingstijd 55 minuten
Porties 12
calorieën 138kcal
Auteur Team Keton1

Wat heb je nodig

  • mixer
  • oven

Ingrediënten

  • 150 gram amandelmeel
  • 5 eieren
  • 40 gram psylliumvezels
  • 190 gram bloemkoolrijst

Instructies

  • Verwarm de oven voor op 180 graden
  • Bekleed een cakevorm/bakblik met bakpapier of spray het in met kokosolie/bakspray
  • Meng in een grote kom of keukenmachine het amandelmeel en de psylliumvezels
  • Klop de eieren maximaal twee minuten op de hoogste stand
  • Meng als laatste met de bloemkoolrijst goed door het beslag
  • Giet het bloemkoolmengsel in de cakevorm
  • Bak tot 55 minuten

Voedingswaarde

Calories: 138kcal | Carbohydrates: 6g | Protein: 7g | Fat: 4.4g | Saturated Fat: 1.4g

Mis nooit meer een recept of blog

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwtjes en aanbiedingen