KETOSE

Wat is ketose

Ketose is het proces waarin het lichaam vetten verbrand voor energie. Het gebruikt dus geen koolhydraten als primaire energiebron.

Je raakt in ketose wanneer je lichaam niet genoeg glucose (koolhydraten) voorradig heeft. Hierdoor zal het vetten gaan verbranden om aan zijn energie behoefte te kunnen voldoen. De vetten dienen dus als een geweldige alternatie energiebron.

Deze alternatieve energie kan door lichaam en geest perfect worden gebruikt en is zelfs langer beschikbaar dan glucose.

Ketonen zijn bijproducten van het lichaam, aangemaakt door de lever. De lever maakt deze ketonen aan indien het lichaam vetten verbrand. Ketose brengt vele gezondheidsvoordelen met zich mee. Dit heeft onder meer te maken met het eten van gezonde onbewerkte producten. Het ketose dieet is zeer populair. ketonen worden zelfs al de super brandstof van het lichaam genoemd.


Vet verbranding

In deze fase die we ook wel ketose noemen verbrand het lichaam vetten voor energie. Dit noemen we beta-oxidatie.

Binnen dit proces is er een toename van acetyl-CoA, die later weer verandert in Acetoacetaat.

Acetoacetaat veranderd naar beta-hydroxybutyraat (BHB). BHB is het keton dat in het bloed voorkomt. BHB is het prachtige keton dat het lichaam en de hersenen van energie voorziet. Het is theoretisch best lastig is om het proces rond ketose vetverbranding goed te begrijpen.

We hebben het proces visueel gemaakt. Hieronder laten we zien hoe ketose werkt en hoe vet verbranding zorgt voor extra energie en gewichtsafname.


Hoe werkt ketose



Hoe raak je in ketose

In ketose raken is vrij simpel. Verminder gewoon de inname van koolhydraten en vermijd suikers.

Wanneer het lichaam zijn glycogeenvoorraden heeft opgebruikt, zullen de bloedsuikerspiegels en insulinespiegels afnemen.

Met het eten van veel koolhydraten is dit onmogelijk. Voor de meeste mensen geldt dat je in keto raakt als je minder dan 30 gram koolhydraten per dag eet. Ieder lichaam reageert anders op de inname van koolhydraten. Hierdoor kan het voorkomen dat jij iets meer of juist iets minder koolhydraten per dag kunt eten.

In de begin fase van het keto dieet verlies je snel en veel gewicht. Dit is vaak een mix van water en vet. Maar ook nu geld dat ieder lichaam anders reageert.


Na hoeveel dagen in ketose

Na hoeveel dagen je in ketose raakt is per persoon verschillend.

Dit heeft onder andere te maken met de hoeveelheid koolhydraten die per dag worden gegeten. Maar ook zaken als lichaamsbeweging en energiebehoefte hebben hier een grote invloed op.

Hoe eerder het lichaam door zijn glycogeenvoorraden heen is, hoe eerder zal het op zoek moeten naar een alternatieve brandstofbron. Indien het lichaam deze vetten heeft gevonden zal hij ze gaan verbranden en in ketose raken. inden. De meeste mensen zullen tussen de 2 tot 5 dagen nodig hebben om in ketose te raken. Belangrijk is dan wel om minder koolhydraten te gaan eten .


Sneller in ketose

Je hebt je voedingspatroon volledig aangepast. Ook het aantal koolhydraten per dag is goed ingesteld en er worden geen verborgen koolhydraten en suikers gegeten.

Normaal gesproken zou je in ketose raken maar toch lukt het niet.

Het kan dan enorm helpen om te gaan sporten. Om in ketose te raken moeten we er voor zorgen dat de glycogeenvoorraden op gaan. Door te gaan sporten dwingen we het lichaam om extra energie aan te maken.

In eerste instantie zullen de koolhydraten en suikers verbrand worden. Hierna zal het lichaam gedwongen worden om vetten te gaan verbranden en dus in ketose raken. Luister goed naar je lichaam. Het is zeker in de eerste weken van het ketose dieet niet altijd even makkelijk om te gaan sporten. Je lichaam moet weer zijn draai gaan vinden in dit nieuwe voedingspatroon. Sport daarom in het begin op een lage intensiteit, niet te lang en luister goed naar je lichaam.


Ketose en MCT vetten

MCT staat voor Medium chain triglyceriden of te wel middellange ketenvetzuren. MCT is een type vetzuur dat gemakkelijk door het lichaam voor energie kan worden gebruikt. Deze vetzuren maken het aanmaken van ketonen door het lichaam eenvoudiger maar ook sneller. Hierdoor zal het lichaam dus sneller in ketose raken. Tijdens de opstart van een ketose dieet zullen MCT vetten de ketose echt ondersteunen. Lees hier meer over MCT vetten


Uit ketose raken

Wanneer zal het lichaam uit ketose raken? Door de hoeveelheid koolhydraten en suiker in de voeding te verhogen zal het lichaam weer over gaan op zijn oude werkwijze. Het lichaam zal uit Ketose raken en weer koolhydraten gaan verbranden voor energie.

Het is verstandig om goed op etiketten te kijken wanneer je voedingsproducten koopt. Veel producten zijn namelijk voorzien van verborgen suikers en koolhydraten.

Raak je om wat voor reden onverwachts uit ketose, geen paniek. Dit is snel op te lossen door extra MCT vetten of exogene ketonen in te nemen. Op deze manier wordt het lichaam met een klein beetje extra hulp gedwongen zijn oude patroon op te pakken.


Ben ik in Ketose?

Het is vrij eenvoudig om te controleren of je in ketose bent. Er zijn urine, bloed en ademtesten voorhanden. De meeste mensen kiezen voor de urine test strips omdat deze eenvoudig in gebruik zijn en redelijk goedkoop.

Met deze test strips kun je de urine testen op ketonen. Zeker in de begin fase van het keto dieet is dit een prima indicatie middel. Na een aantal weken zal het lichaam fat adapted raken. Hierdoor verlaten er nog maar weinig ketonen de urine waardoor de test strips niet meer werken. Op dit moment zou er overgestapt kunnen worden op bijvoorbeeld de ketose adem test.


Keto sypmtomen

Er zijn verschillende symptomen waaraan ketose eenvoudig te herkennen is. Hieronder staan enkele symptomen. Meer informatie over keto symptomen vind je hier.

– minder trek

– dorst

– slechte adem

– metaalachtige smaak in je mond


Deze symptomen kunnen redelijk goed worden geminimaliseerd. Het is belangrijk om voldoende water en zout binnen te krijgen. Water met toevoeging van elektrolyten is een zeer goed middel om symptomen zoals hoofdpijn en spierpijn te verminderen.

Zorg ervoor dat je voldoende eet. Keto betekent minderen van koolhydraten, maar dat wat je mindert in koolhydraten zal aangevuld moeten worden met voldoende eiwitten en vetten.


Keto adaptie

Keto adaptie is een metabool proces. Dit proces zorgt ervoor dat het lichaam van een koolhydraatverbranding overstapt naar vet verbranding. Indien er een koolhydraat arm of keto dieet gevolgd wordt is het redelijk eenvoudig om in ketose te raken. Voor keto adaptie is dit wat lastiger.

Keto adaptie zal men enkel bereiken indien men op de juiste en serieuze wijze omgaat met een keto dieet. Keto zal dan ook een leefstijl moeten worden wat men niet moet zien als snelle tijdelijke oplossing om af te vallen. Keto adaptie bereikt men doorgaans na 3 a 4 weken.


Is ketose gevaarlijk?

Is ketose gevaarlijk? Om deze vraag te kunnen beantwoorden dient men het verschil te kennen tussen ketose en ketoacidose.

Ketoacidose komt voornamelijk voor bij diabetici. Het lichaam heeft insuline nodig om glucose op te nemen uit het bloed. Insuline zorgt ervoor dat glucose door de cellen in vetweefsel en de spiercellen kan worden opgenomen voor de verbranding.

Bij patiënten met diabetes type 1 of 2 is er geen of onvoldoende insuline aanwezig. Het gevolg hiervan is dat ondanks een hoge glucosevoorraad in het bloed, deze glucose niet gebruikt kan worden. Het lichaam zal dan overschakelen op vetverbranding om toch aan zijn energiebehoefte te kunnen voldoen, het lichaam raakt in ketose.

Omdat er altijd wat glucose nodig is voor de vetverbranding is er insuline nodig. Door het insulinetekort worden de ketonen niet verbrand en hopen zich op. Doordat ketonen zuur zijn verzuurt het bloed en ontstaat er een keto acidose.  Diabetes patiënten dienen dan ook altijd een arts te raadplegen alvorens te starten met een koolhydraat arm of ketogeen dieet.


De voordelen van ketose

Gewichtsverlies

Wanneer het lichaam in ketose is en vet als energiebron gebruikt verliest u sneller gewicht. Dit komt omdat het lichaam uw eigen vetreserves gebruikt. U gebruikt dus de vetreserves van het lichaam waarvoor ze zijn bedoeld.

Voor heel veel personen is dit misschien we het belangrijkste voordeel. Maar juist bij een voedingspatroon als ketogeen zijn er zoveel meer voordelen op te noemen. Juist door al deze voordelen te ervaren wordt het eenvoudiger om ketogeen lang vol te houden.


Energielevels en focus

Zonder schommelingen in uw bloedsuikerspiegel heeft uw lichaam een consistent energieniveau. Zodra het lichaam in ketose verkeerd gebruikt het uw eigen lichaamsvet als hofleverancier voor energie.

Suikercrashes of drang naar voedsel zijn verleden tijd. Vet is een goede en consistente energiebron en wordt door de hersenen geprefereerd. Dit betekent dat de ups en downs in uw energie level en focus verminderen of zelfs verdwijnen.


Levensverwachting en ziektepreventie

Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken die hebben aangetoond dat ketonen een remmende werking op ontstekingen heeft. Het Ketose dieet zou tevens een positief effect kunnen hebben op onder andere Alzheimer en diabetici. Dit heeft onder meer te maken met de aanpak en naleving van een gezond voedingspatroon in combinatie met meer lichaamsbeweging. Door de beperkte glucose-inname kan hersendegeneratie worden beperkt. Meer over deze onderzoeken lees je hier. (*)


Verbeterde bloedsuiker niveaus

Bij insulineresistentie kan een ketogeen dieet met goede begeleiding door een arts een remedie zijn voor het herstellen van de insulinegevoeligheid. Maar ook de metabole functie kan volledig hersteld worden. Een studie toonde de gunstige effecten aan van het ketogeen dieet op de bloedglucosespiegels bij personen met obesitas/diabetes. (*)

In onze Keto- bibliotheek is nog veel meer informatie te vinden over ketose. Maar ook over gewichtsverlies en alles wat daar mee te maken heeft.



In onze Keto- bibliotheek is nog veel meer informatie te vinden over ketose, ketose gewichtsverlies en alles wat daar mee te maken heeft.