KETOSE

AFVALLEN

In Ketose afvallen hoe werkt dat?

Het in ketose afvallen heeft niet direct te maken met het niet meer nuttigen van koolhydraten. Gewichtsverlies zal optreden door een negatieve calorieën balans. Het afvallen is wel eenvoudiger doordat je lichaam de vetreserves (op)gebruikt om aan zijn energiebehoefte te voldoen.

De vetverbranding in ketose neemt enorm toe terwijl dat het hormoon insuline sterk daalt. Insuline is het hormoon wat onder andere verantwoordelijk is voor vet opslag.

Dit zijn ideale omstandigheden om gewicht te verliezen. Tevens kan ketose helpen om de honger onder controle te krijgen en te houden. Ketose verbeterd de vetverbranding en kan daardoor het lichaamsgewicht verminderen.

De duur van het ketogeen dieet kan variëren. Een minimum (om de fysiologische ketose te induceren) van 2-3 weken, tot vele maanden. Zelfs als een dagelijks voedingspatroon voor jaren kan het ketogeen dieet uitkomst bieden

Het ketogeen dieet kan een nuttig hulpmiddel zijn om overgewicht te behandelen en is goed vol te houden. Het is Verstandig om altijd een goede samenwerking te zoeken met een voedingsdeskundige of arts. (*)


Snel gewichtsverlies

Tijdens de eerste week van het ketogeen dieet ervaart men in de regel veel gewichtsverlies. Dit verlies kan oplopen tot soms wel 3 tot 4 kilo in een paar dagen.

Buiten het feit dat deze afvalrace goed is voor de motivatie moeten we wel eerlijk naar ons zelf blijven. Dit verlies treed zo snel op omdat het lichaam de glycogeenvoorraden opgebruikt. Deze glycogeenvoorraden zijn in gehydrateerde vorm (3 tot 4 delen water) opgeslagen in de lever, spieren en vet.(*)



In ketose afvallen



In ketose maar niet afvallen

Wel In ketose zijn maar niet afvallen kan verschillende oorzaken hebben. Zoals hierboven werd omschreven treed gewichtsverlies op tijdens een negatieve calorieën balans.

Bestaat het voedingspatroon uit minder koolhydraten maar word de calorieën grens overschreden dan zal er geen gewichtsverlies optreden. In veel gevallen zal dit zelfs leiden tot een gewichtstoename. In het begin van het ketogeen dieet is het belangrijk de macronutrienten en calorieën goed te tellen.

Geen gewichtsverlies kan ook optreden wanneer er sprake is van stress. Het stres hormoon cortisol is onder andere verantwoordelijk voor het opslaan van vet rond de buik (visceraal vet).

Cortisol wordt ook door het lichaam aangemaakt wanneer er een duidelijk calorietekort optreed. Tijdens het ketogeen dieet verminderen we weliswaar de hoeveelheid koolhydraten maar wordt er niet maximaal gesneden in de calorie-inname.

Indien het doel afvallen is zullen we een negatieve caloriebalans moeten creëren. Maar laten we niet de vormen van een crash dieet opzoeken.

Indien er stevig onder de caloriebehoefte gewerkt wordt heeft dit een duidelijke stressreactie van het lichaam tot gevolg. Dit leidt vervolgens weer tot een toename van het stresshormoon cortisol. Onderzoek heeft aangetoond dat cortisol kan zorgen voor een toename van buikvet.

Ketose is een voedingspatroon wat enige discipline vergt. Er moet bewustwording worden gecreëerd van het aantal koolhydraten dat wordt genuttigd. Het noteren van deze hoeveelheden kan bijdragen aan het verliezen van lichaamsgewicht.

Een grote fout is dat er gedacht wordt er ongelimiteerd vet kan worden gegeten. Zoals vaak met "te" is ook een teveel aan vetten niet goed. Een hogere inname van calorieën zal onherroepelijk lijden tot gewichtstoename.

Er dient altijd gezocht te worden naar gezonde vetten. MCT vetten, Olijfolie en vetten uit bijvoorbeeld avocado of noten zijn vetten die prima passen in een ketogeen dieet. Indien er een perfecte balans is gevonden tussen de hoeveelheden vet en het aantal calorieën per dag is gewichtsverlies het resultaat.


Wil je meer weten over vetten en afvallen? Lees dan eens deze blog over vetten.