KETO DIEET

Wat is een ketogeen dieet?

Een ketogeen dieet is een voedingspatroon met toevoeging van weinig koolhydraten. Voor de start van het ketogeen dieet is het belangrijk om te weten hoe het voedingspatroon in zijn werk gaat. Alleen dan is het mogelijk om de gestelde doelen te behalen en belangrijker nog om ze vol te houden. De vraag is dus hoe werkt het ketogeen dieet en waarom en hoe ga ik juist dit voedingspatroon wel volhouden. Hoe stel ik mijn lichaam in op het verbranden van vet en een eenvoudigere manier om af te vallen.

Gebruik onze website als jouw keto handleiding om je doelen te bereiken. Laat ons als experts je helpen met als enige doel; het beste resultaat en een betere mentale en fysieke focus.

Er zijn verschillende benamingen die gebruikt worden voor het beroemde ketogeen dieet. De naam is dan ook het minst belangrijk. Wel belangrijk is het om te begrijpen wat het ketogeen dieet nu daadwerkelijk inhoud en wat de voor en nadelen zijn. Wij geven je op deze website tips over het ketogeen dieet. Deze informatie en tips kunnen bijdragen aan het behalen van jouw succes.

Maar hoe werkt het ketogeen dieet? Als je het snel verteld klinkt het eigenlijk best simpel. Binnen het ketogeen dieet worden weinig tot geen koolhydraten gegeten. Wel worden er proteïne, vetten en veel groene groenten gegeten. Hierdoor wordt het lichaam gedwongen om vetten te verbranden in plaats van koolhydraten. In tegenstelling tot andere dieetvormen kan er redelijk veel worden gegeten, maar eten we dus minder koolhydraten. Honger tijdens dit voedingspatroon is eigenlijk gewoon niet nodig.

Tijdens het ketogeen dieet ligt de focus op het eten van vetten, een geringe hoeveelheid proteïne en weinig tot geen koolhydraten. Wanneer het lichaam deze vetten afbreekt, maakt de lever ketonen aan. De aanmaak van ketonen leidt tot vele fysiologische voordelen en een efficiënter energie verbruik. Door de opbouw van ketonen in het lichaam maakt het dat het ketogeen dieet regelmatig het ketone dieet genoemd word.

Die ketonen zouden ook best jouw eigen super benzine genoemd mogen worden. Veel cellen in het lichaam maken gebruik van deze super brandstof. Cellen die geen gebruik maken van ketonen kunnen bevoorraad worden door glucose. Het lichaam kan deze glucose zelf aanmaken uit bijvoorbeeld vetten en eiwitten, dit allemaal zonder het eten van koolhydraten of suikers.



Wat eten tijdens het ketogeen dieet


Hoe werkt het ketogeen dieet

Tijdens een voedingspatroon wat grotendeels zal bestaan uit koolhydraten zal het lichaam de gegeten koolhydraten omzetten in glucose. Na het eten van koolhydraten maakt het lichaam insuline aan. Deze insuline is nodig om de glucose uit de bloedbaan naar de cellen te transporteren om hier energie uit te putten.

Het ketogeen dieet werkt anders en wel als volgt: De macronutriënten van de voeding zijn anders samengesteld. Men eet veel vetten, kleine hoeveelheden eiwit en beperkt de inname van koolhydraten tot een minimale hoeveelheid. Door dit voedingspatroon word het lichaam gedwongen vetten te verbranden voor energie. Het lichaam gebruikt dus vetten in tegenstelling tot koolhydraten. Het lichaam zal in een ketogene toestand gaan verkeren. Hieronder is te zien hoe de macronutrienten binnen het ketogeen dieet kunnen zijn opgebouwd.


Ketogeen dieet nadelen

Natuurlijk zijn er ook ketogeen dieet nadelen te benoemen. In het begin van het ketogeen dieet kan het best lastig zijn om het dieet te gaan volgen. Je moet immers goed op de hoogte zijn van de werking van het dieet. Dit vinden wij dan ook wel het aller belangrijkste voordat je met dit voedingspatroon start. Het kan dan best lastig zijn om precies te gaan snappen hoeveel procent vetten, koolhydraten en proteine er gegeten mag worden. Indien je dit onder controle hebt is de eerste drempel al genomen.

Het ketogeen dieet bestaat uit het eten van veel vetten. Maar wat voor vetten moet ik dan eten? We gaan opzoek naar gezonde natuurlijke vetten. Hierbij valt te denken aan biologisch vlees, wild gevangen vis, avocado, rauwe noten en biologische boter, room, kaas en eieren, keuze genoeg dus. Het grootste "nadeel" zit hem in de juiste weg vinden binnen dit, voor jou nieuwe voedingspatroon.

Ook de keto symptomen die in de eerste week van zich laten horen zijn niet altijd even gemakkelijk. Hierbij valt te denken aan een slechte adem en futloosheid. Indien deze weg gevonden is en de eerste keto symptomen zijn overwonnen levert het alleen maar voordelen op. Probeer het en doe het met je verstand. Zodra je in ketose bent zul de voordelen snel gaan ervaren.


Voedingsmacro’s

Om de concentratie ketonen in het lichaam te laten stijgen is het belangrijk om de juiste voedingsmacro's te gebruiken. De voedingsmacro's binnen het standaard ketogeen dieet zijn als volgt opgebouwd. De dagelijkse benodigde calorieën bestaan uit;


Ketose Macronutrienten


  • 70-80%     vet
  • 20-25%     eiwit
  • 5-10%       netto koolhydraten


Het omslagpunt binnen ketose ligt rond de 20 en 50 gram koolhydraten per dag. Dit verschild sterk per persoon. Er zijn gevallen bekend waar personen hoeveelheden koolhydraten van wel 75 gram per dag kunnen nuttigen zonder uit ketose te raken. Dit heeft zeer zeker te maken met de hoeveelheid lichaamsbeweging per dag. Normaal gesproken is dit veel en veel te veel. Het metabolisme van elke persoon reageert hier anders op.

Om te controleren of je niet teveel koolhydraten eet zijn Ketose strips een mooi hulpmiddel. Ook om eenvoudig de grens op te zoeken van het omslagpunt van het ketose dieet, zijn onder andere ketose test strips goede hulpmiddelen. Door een simpele urine test kan er gemeten worden of het lichaam in ketose verkeerd. Meer over ketose test strips lees je hier.



Ketogene dieet vormen

Er zijn een viertal verschillende ketogene dieetvormen. Als je net begint met ketose in welke vorm dan ook, zou je kunnen overwegen om te starten met het standaard ketogeen dieet (SKD). Natuurlijk moet een en ander wel aansluiten bij jouw behoefte. Tips over het ketogene dieet vormen vind je in onze bibliotheek.

-    Het standaard ketogeen dieet

Dit betreft de meest gebruikelijke benadering van ketose. Binnen het standaard ketogeen dieet betstaat 70-80% van de voeding uit vetten, 20-25% uit eiwitten en 5-10% uit koolhydraten.


-    Het hoog proteïne ketogeen dieet

Deze vorm is ontwikkeld voor sporters en dan met name personen die zich bezig houden met krachtsport en bodybuilders. Een dieetvorm voor personen op zoek naar vetvrije spiermassa. Deze ketogene dieetvorm bestaat voor 60% uit vetten, 35% uit eiwitten en 5% uit koolhydraten.


Keto macronutrienten sport


-    Het cyclische ketogeen dieet

Deze dieetvorm heeft grote voorkeur bij personen die niet gedurende een langere periode volledig af willen zien van koolhydraten.

Hierbij wordt een periode van geen koolhydraten opgevolgd door een periode waar meer koolhydraten gegeten worden. Deze vorm kan grote voordelen opleveren tijdens periode van intensieve trainingen. Lees hier meer over het Cyclische ketogeen dieet.


-    Het targeted Ketogeen dieet

Deze dieetvorm wordt vaak gebruikt door sporters die op zoek zijn naar een prestatie verbetering. Het zou ook zomaar kunnen dat er minderinteresse is in vetverlies. Bij deze dieetvorm eet je 20 tot 50 gram netto koolhydraten per dag. De inname van koolhydraten gebeurt ongeveer 30 min voorafgaand aan het sporten. De koolhydraten zullen redelijk snel de glycogeen voorraden van het lichaam aanvullen. Hierdoor ervaart men vaak een tijdelijke energie boost waardoor er dus extra hard getraind kan worden. Doordat na de inname van koolhydraten meteen gesport gaat worden zal de aangevulde glycogeen eerst opgebruikt worden. Gevaar om hierdoor de ketose te doorbreken wordt hierdoor weggenomen.

Ieder lichaam reageert anders op targeted ketogeen. Het is daarom belangrijk om de verschillende dieetvormen goed te onderzoeken en te controleren.

Meer tips over het targeted ketogeen dieet lees je hier.


Wil je graag nog meer informatie en tips over het keto dieet en al zijn voordelen? Lees het in onze bibliotheek.