Fat adapted of keto?

Inhoud artikel

Kort door de bocht betekent fat adapted; een lichaam dat metabolisch is aangepast en vetten verbrandt voor energie. Maar dat is toch Ketose? We gaan uitleggen wat het is, hoe je het kan herkennen en wat het grote verschil is tussen Fat adapted en de eerste fase van ketose.

Wat is fat adapted?

Een fat adapted lichaam is een lichaam dat is aangepast aan het verbranden van vetten voor energie. Het verschil tussen Fat Adapted en beginnende ketose is dan eigenlijk heel simpel. Het is de duur van de metabolische staat ketose die het verschil maakt.

Als je geen koolhydraten en suikers meer eet zal jouw lichaam op zoek gaan naar een alternatieve energiebron. Je metabolisme zal zich aan passen en vetten gaan verbranden voor energie. Ieder lichaam heeft een bepaalde vetreserve en dat is niet zomaar. Wanneer er geen voeding voorhanden is put het lichaam namelijk zijn energie uit die vetreserves. Vetreserves zijn dus eigenlijk jouw eigen magazijn boordevol energie. 

Wanneer je Fat adapted bent heeft jouw lichaam zich aangepast aan die vetverbranding. Hierdoor worden ketonen aangemaakt en gebruikt voor energie. Die ketonen zijn een geweldige bron van energie. 

Door deze vetverbranding verander je vet in adenosinetrifosfaat (ATP). 

Wat is ATP?

ATP is de belangrijkste energievoornziener van het menselijk lichaam. Het wordt aangemaakt in de mitochondriën en bij inspanning aangesproken door spieren.

ATP wordt in het lichaam gevormd door verschillende processen. In het geval van vetverbranding (fat adapted) gebeurt dit door het afbreken van vetzuren (bèta-oxidatie).

Oertijd

Fat adapted is een proces wat de mens al duizenden jaren gebruikt. Onze voorouders hadden immers niet altijd eten voorhanden en maakte toen al gebruik van hun eigen vet reserves. Dit is precies waar moeder natuur het immers voor heeft bedacht. 

Ondanks dat ze niets of minder te eten hadden was de oermens fit en energiek. Alle energie kwam uit eigen vetten. Fat adapted dus!

Betekent dit nu dat ik moet stoppen met eten? Nee hoor maar er moet wel een aanpassing plaatsvinden in jouw voedingspatroon.

Eet zeer weinig koolhydraten. Hierdoor zal jouw lichaam in ketose raken. Nu is het wachten op de dag dat ook jouw lichaam zich volledig heeft ingesteld op vetverbranding. Vanaf dat moment haalt jouw lichaam zijn energie uit ketonen. Je bent fat adapted.

De verschillen

In ketose komen hoeft niet zo heel moeilijk te zijn. Een nacht vasten, de volgende ochtend sporten en de gemiddelde persoon zal voorzichtig in ketose raken. Door het vasten en sporten zullen de glycogeenvoorraden opraken maar ook je bloedsuiker en insulinespiegels zullen dalen. Je lichaam zal op zoek gaan naar een alternatieve energiebron, vetten gaan verbranden en de lever zal deze vetzuren om zetten naar ketonen [*].

Na het eten van verzadigde vetten, enkelvoudig onverzadigde vetten of meervoudig onverzadigde vetten zal de lever deze vetzuren gaan afbreken. Dit proces produceert de keton lichamen. Deze ketonen worden op hun beurt omgezet tot acetyl-CoA en vervolgens verwerkt tot ATP (cellulaire energie) [*].

Wanneer je dit voor langere tijd volhoudt (tussen de 1-2 maanden) zal de stofwisseling van je lichaam zich volledig aanpassen aan het gebruik van vetten voor energie. Je bent fat adapted.

Na een langere tijd van vetverbranding zal je lichaam steeds beter om leren gaan met vetverbranding. De volgende fase  die aan zal breken is de metabolische flexibiliteit.

Dit is het punt dat het lichaam zeer flexibel om kan gaan met het eten van koolhydraten en vetten. Indien er voor een korte periode koolhydraten gegeten worden zal het lichaam uit ketose raken. Het voordeel van deze flexibiliteit is dat je meteen weer terug in ketose komt zodra deze koolhydraten op zijn gebruikt. Je pakt dus meteen weer die echte keto voordelen. Zeker voor sporters geeft dit vele voordelen.

Dit aanpassingsproces kan zomaar een maand of langer duren. Daarom is het belangrijk om gedurende ten minste enkele weken vast te houden aan strikte keto regels,  zeker in het begin. Alleen zo ga je het maximale rendement halen uit jouw voedingspatroon en de voordelen van keto ervaren.

mct

Ben ik fat adapted

In tegenstelling tot de beginfase van ketose is het lastiger om te controleren of je fat adapted bent. Fat adapted verschilt namelijk flink van een normale ketose. In het begin is eenvoudig te controleren of je in ketose bent door gebruik te maken bijvoorbeeld urine teststrips. Er zijn immers zoveel ketonen in het lichaam aanwezig dat het teveel aan ketonen via de urine het lichaam verlaat. Wanneer jij fat adapted bent gebruikt jouw lichaam de meeste ketonen voor energie. Hierdoor verlaten er dus bijna geen ketonen meer jouw lichaam via de urine. Het meten van ketose met urine test strips wordt dan ook lastig. Een bloedmeter is dan een goede oplossing. 

Leer ook te luisteren naar je lichaam. Jouw lichaam gaat in ketose zo anders aanvoelen. Denk hierbij aan signalen als minder honger, een sterke focus, betere nachtrust. Leer deze signalen herkennen zodat je weet wanneer je in ketose bent.

Fat adapted voordelen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwtjes en aanbiedingen

Interessante producten voor jou: